SAF: alternativt til flydrivstoff
Hva er SAF?
SAF står for «Sustainable Aviation Fuel». Det er hva bransjen kaller et bedre alternativ til vanlig flydrivstoff. Vi sier helst at det heter «alternativt flydrivstoff». Det er fordi SAF også gir skadelige utslipp, så det er ikke helt bærekraftig.
Fra og med 2025 vil flyvninger med avgang fra Europa i gjennomsnitt inneholde 2 % SAF, slik EU-reglene krever. Selv om det er en økning, ser vi likevel begrenset virkning av SAF. Derfor må vi prioritere SAF for å utnytte fordelene bedre.
Fordelen med SAF*
Det er bedre å bruke SAF fordi:
- Det er laget av ikke-fossile ressurser, som for eksempel brukt matolje.
- Selv om SAF slipper ut like mye CO₂ under flyging, er den totale CO₂-påvirkningen minst 65 % lavere i løpet av hele livssyklusen (fra produksjon til forbrenning).
- Det slipper ut mindre av andre skadelige utslipp som partikler og svovel, som påvirker den lokale luftkvaliteten på bakken.
* Vi velger kun SAF som oppfyller EUs bærekraftskriterier, slik de er definert i ReFuelEU Aviation Regulation.
Hva gjør SAF bedre?
Dette skyldes at hele livssyklusen til råmaterialene tas med i betraktningen, inkludert hvordan de produseres og bearbeides. Biologiske råstoffer som avlinger, for eksempel, fjerner CO₂ fra atmosfæren mens de vokser og gror.
Valget av SAF kommer vanligvis fra brukt matolje, som er et avfallsprodukt. Karbonet i denne oljen er forbundet med dens første bruk (fritering av chips). CO₂ frigjøres under produksjon, distribusjon, transport og forbrenning av SAF. Samlet CO₂-utslipp er likevel mye lavere enn fra fossilt brensel: minst 65 % lavere for valget av SAF som vi bruker.
Gjenbruk av matolje tilfører heller ikke ny CO₂ til atmosfæren. Med fossilt brensel frigjøres karbon som er lagret i undergrunnen, i form av CO₂ når det forbrennes.
I tillegg til CO₂-utslipp har flyreiser også andre negative effekter på klimaet. De hvite sporene flyene etterlater seg (kondensstriper) bidrar for eksempel til den globale oppvarmingen. I tillegg er utslipp av fine partikler og svovel dårlig for luftkvaliteten. Med SAF er disse effektene mindre sammenlignet med vanlig drivstoff. Dette er grunnen.
SAF oppfyller de samme tekniske standardene som vanlig drivstoff, noe som gjør det like trygt, men det har færre urenheter. Ved forbrenning bidrar disse urenhetene til utslipp av finpartikler og svovel. Siden SAF har mye mindre urenheter, slippes det også ut færre fine partikler og svovel under flyging. Dermed er det mindre sannsynlig at det dannes kondensstriper fordi de utvikler seg rundt disse partiklene.
Hvilken type alternativt flydrivstoff bruker KLM?
Vi kjøper kun SAF laget av råvarer som ikke konkurrerer med mat- eller dyrefôrproduksjon, og som har minimal innvirkning på det biologiske mangfoldet. Derfor bruker vi ikke soya- og palmeolje eller biprodukter av disse til å produsere flydrivstoff.
All kjøp av SAF hos KLM oppfyller kriteriene utstedt av:
Den europeiske union , slik de er definert i ReFuelEU Aviation Regulation, og Roundtable of Sustainable Biomaterials (RSB), eller International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).
Fortsatt liten effekt
For å øke bruken av SAF begynte vi i 2022 å legge til en liten prosentandel i drivstoffsystemet på Schiphol lufthavn: 0,5 % for hver avgang. I 2023 og 2024 økte vi dette til et gjennomsnitt på 1 % SAF. Fra og med 2025 krever EU-reglene at drivstoffleverandørene i gjennomsnitt må legge til 2 % SAF i drivstoffleveransene til europeiske flyplasser.
Derfor inkluderer vi nå et SAF-ekstragebyr på alle våre billetter for flyreiser fra Europa. Prisøkningen avhenger av reiseklassen din og lengden på flyreisen. Alle inntekter fra ekstragebyret vil i sin helhet bli brukt til å kjøpe SAF.
Selv om vi bruker mer SAF, utgjør det fortsatt bare en liten del av alt drivstoffet vårt. Det er fordi det er begrenset tilgang til SAF og det koster tre til fire ganger mer enn vanlig drivstoff. Det betyr at vi bare i liten grad kan nyte godt av fordelene med SAF.
Utnytt fordelene med SAF sammen
Det er viktig for KLM og andre flyselskaper å fokusere på SAF for å utvikle dette markedet videre. Vi håper dette vil presse prisene ned og gjøre det mulig for oss å bruke mer SAF. Målet vårt: 10 % SAF innen 2030, basert på vårt totale forbruk av flydrivstoff.
Derfor samarbeider vi med selskaper som flyr med oss i forbindelse med forretnings- eller godstransport. Passasjerer kan gjøre en liten forskjell ved å legge til ekstra SAF i bestillingen. Gjennom denne kollektive innsatsen brukte vi 10 % av den globale SAF-produksjonen i 2023, og vi har forpliktet oss til å øke bruken og produksjonen av SAF ytterligere.
Slik bidrar du til SAF
Når du bestiller en KLM-flyvning, kan du gi et frivillig bidrag til ekstra SAF. Vi tilbyr tre bidragsnivåer basert på den estimerte mengden drivstoff som trengs per passasjer for flyreisen og prisen på SAF på bestillingstidspunktet.
Avhengig av hvor mye du bidrar med, hjelper du oss med å finansiere innkjøp av SAF tilsvarende hele eller deler av dette drivstoffet. Når vi beregner drivstoff, tar vi hensyn til faktorer som flytype, flydistanse, fraktvekt, antall passasjerer og reiseklassen du har bestilt.
Du vil også se hvordan bidraget ditt bidrar til å redusere vår estimerte CO₂-belastning ved å legge til det ekstra SAF-et på en fremtidig flyreise. Bare så det er sagt: Ditt bidrag vil ikke gå til ekstra SAF i flyet, og det vil heller ikke redusere CO₂-utslippene under flyturen. Det gir oss imidlertid mulighet til å kjøpe litt mer SAF til flyplassens drivstoffsystemer.
Det er vårt ansvar å redusere belastningen fra flyreiser og bli mindre avhengige av fossilt drivstoff. Det ekstra SAF-et du betaler for, utgjør en liten forskjell i forhold til dette målet.
Gjennomsnittlig CO₂-utslipp per passasjer
Når du kjøper ekstra SAF, beregner vi det gjennomsnittlige drivstoffrelaterte CO₂-utslippet per passasjer. Vi viser også den estimerte reduksjonen i CO₂-belastning som følge av det frivillige bidraget ditt. Disse estimatene beregnes ved hjelp av CO₂-kalkulatoren vår. Denne kalkulatoren tar hensyn til faktorer som flytype, flyrute, reiseklasse, fyllingsgrad og prisen på SAF på bestillingstidspunktet.
Hvert år kontrollerer revisjonsselskapet KPMG om beregningsmetodene våre er i samsvar med metodene som er beskrevet nedenfor, og om de er i tråd med internasjonale retningslinjer. Du finner detaljer om revisjonen i KPMG revisjonsrapport.
Våre siste metoder og revisjonsrapport:
Er du nysgjerrig på de estimerte CO₂-utslippene fra flyreisen din? Du kan se det i Min reise eller når du bestiller en flyvning.
Hva vi gjør med ditt bidrag til SAF
Vi bruker hele bidraget fra deg til å kjøpe SAF. Ekstra SAF går til drivstoffanlegget på Schiphol lufthavn (eller en av de andre flyplassene hvor vi fyller på med SAF). Vi garanterer derfor ikke at SAF fra deg blir brukt på flyreisen du betaler for. Logistikkmessig er det for ineffektivt og komplisert til at vi gjør det. Avhengig av produktets tilgjengelighet på markedet, tar vi sikte på å legge til det ekstra SAF-et innen 12 måneder etter flyreisens avgang.
Fordi vi tilfører SAF til drivstoffsystemene på flyplassene, vil også andre fly dra av gårde med mer SAF om bord. Men siden de andre flyselskapene ikke betalte for det samme volumet av SAF, kan de ikke kreve CO₂-reduksjon. KLM blir revidert årlig for å sikre at den påståtte CO₂-reduksjonen samsvarer med SAF-sertifikatene vi har mottatt.
Det obligatoriske SAF-ekstragebyret som er inkludert i billetten din, og alle andre SAF-relaterte ytelser vi mottar via våre ulike programmer, går til å kjøpe SAF. Vi vil ikke bruke ditt frivillige bidrag til å oppfylle SAFs forpliktelser med tanke på blanding.
Har du lyst til å gjøre mer?
Du kan gjøre ting for å redusere klimapåvirkningen fra reisen din. Det beste er å velge andre typer transport i stedet for å fly på (deler av) reisen, for eksempel tog, buss eller elbil. For noen reisemål er dette mulig gjennom KLM fordi vi samarbeider med Eurostar. Vi tilbyr 1 billett som dekker både flyreisen og høyhastighetstoget. Toget er et bedre valg enn en kort flyreise.
Det finnes også andre måter å bidra litt på. Du kan for eksempel pakke lettere bagasje eller ta med egne hodetelefoner og vannflaske. Du kan også velge å investere i et av våre utvalgte naturfornyelsesprosjekter. Dette vil ikke endre miljøpåvirkningen av reisen din, men det vil bidra til å hjelpe ødelagte økosystemer.
Vanlige spørsmål
SAF er et alternativt flydrivstoff laget av avfall og restprodukter (nå hovedsakelig brukt matolje). Vi blander SAF med vanlig drivstoff for jetmotorer. I løpet av hele livssyklusen har SAF minst 65 % lavere CO₂-belastning enn vanlig drivstoff.
Men SAF er fremdeles dyrt og lite tilgjengelig. Vi legger for tiden til i gjennomsnitt 2 % SAF på flyvninger fra Europa, noe som oppfyller det europeiske mandatet. Effekten av SAF er fortsatt begrenset. Det frivillige bidraget ditt til ekstra SAF hjelper oss med å gjøre litt mer.
SAF kan lages av ulike råvarer, for eksempel brukt matolje, kommunalt avfall, avfall av gasser og rester fra landbruket. SAF kan også fremstilles av fornybar elektrisitet og av CO2 fra luften. Denne (syntetiske) varianten av SAF, er fremdeles under utvikling. SAF-et vi bruker, kommer hovedsakelig fra resirkulert matolje.
Flyreiser har alvorlige negative effekter på klimaet. Samtidig har vi fortsatt en lang vei å gå før vi virkelig kan redusere belastningen ved å fly. Det vil ta mange år før vi får se de første kommersielle flyvningene drevet av elektrisitet eller hydrogen. På langdistanseflyvninger vil vi være avhengige av drivstoff i enda lengre tid.
Inntil da er SAF en måte å redusere belastningen ved å fly på litt. Det er imidlertid nødvendig at SAF blir tilgjengelig i større skala. Også syntetisk drivstoff laget av CO₂ fra luften og miljøvennlig hydrogen må videreutvikles. Dette kan løse mangelen på dagens SAF, som er laget av brukt matolje. Derfor investerer vi i forskning og utvikling av disse alternative drivstoffene.
Vi vet at sektoren vår har en alvorlig innvirkning på klimaet. Derfor prøver vi å forbedre rollen vår med tanke på hvordan bransjen vår opererer. Dette krever betydelige investeringer, men vi jobber også kontinuerlig med ulike mindre tiltak som kan utgjøre en liten forskjell. Vi må ha en bred tilnærming for å gjøre mindre skade i fremtiden, selv om vi ikke er sikre på hvor langt vi kommer.
Eksempler på forbedringer:
- Fornyelse av flåten
- Mer energieffektive prototyper
Lavere vekt og justeringer om bord