Retningslinjer for personvern
Vår personvernforpliktelse overfor deg
Når du bruker våre produkter og tjenester viser du oss tillit ved å dele opplysninger om deg. Vi tar denne relasjonen ekstremt alvorlig, og lover deg følgende.
- Vi behandler alltid opplysningene dine i henhold til EUs databeskyttelsesforordning og annen gjeldende personvernlovgivning for å beskytte dem mot uautorisert tilgang og for å sikre trygge dataoverføringer.
- Vi er transparente rundt hvordan vi bruker opplysningene som innhentes fra deg.
- Vi gjør det tydelig for deg hva som er fordelen ved å dele opplysninger med oss, og samkjører kommunikasjonen vår med dine behov og ønsker.
- Vi gjør dette på et lettfattelig språk på tvers av hele reisen med KLM eller partnerselskaper.
- Vi gir deg full kontroll over opplysningene dine og vil bruke tilbakemeldingene dine til kontinuerlig forbedring.
- Vi sørger for at opplysningene dine er trygge hos oss. I det usannsynlige tilfellet at opplysningene dine lekkes vil vi sørge for å stoppe lekkasjen så raskt som mulig, og umiddelbart informere deg.
- Hvis vi må dele opplysningene dine utenfor organisasjonen beskriver vi dette tydelig i retningslinjer for personvern. Vi verken deler, selger eller gir personopplysningene dine til noen ekstern organisasjon uten ditt tydelige samtykke.
- Vi er pålitelige med opplysningene dine og streber etter internasjonale sertifiseringer (f.eks. ISO-27001).
Om retningslinjer for personvern
Retningslinjer for personvern gjelder alle personopplysninger som KLM behandler når kunder bruker våre nettsteder eller mobilapper, eller kontakter oss. Vi behandler personopplysningene dine først og fremst for å håndtere bestillinger, ordne turer og kjøp, og svare på spørsmålene dine. Vi kan også bruke dataene dine til å sende deg tilbud tilpasset dine interesser og preferanser.
I retningslinjer for personvern gir vi mer informasjon om de personopplysningene vi innhenter og bruker og hvilke rettigheter du har. Klikk på det relevante avsnittet nedenfor for mer informasjon.
Vi er Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (også kalt KLM Royal Dutch Airlines eller KLM), et nederlandsk flyselskap med kontor i Amsterdamseweg 55, 1182 GP i Amstelveen, Nederland.
Vi tilbyr bedriftslojalitetsprogrammet Bluebiz, i samarbeid med vårt søsterselskap Air France. Air France (Société Air France, S.A.) er et flyselskap med kontor i 45, rue de Paris, F-95747, Roissy CDG Cedex, Frankrike. Vi har felles ansvar for innhenting og bruk av dine personopplysninger for Bluebiz-lojalitetsprogrammet. Vi har en ordning som angir vårt respektive ansvar for å overholde gjeldende personvernlovgivning. Kort sagt har vi blitt enige om at du kan kontakte enten personvernkontoret (Privacy Office) til KLM eller Air France (se 8 “Dine rettigheter” nedenfor) hvis du ønsker å behandle dine rettigheter, eller hvis du har klager om innhentingen eller utøve av dine personopplysninger. KLM og Air France vil hjelpe hverandre når nødvendig, for å sikre at du kan utøve rettighetene dine. I tillegg jobber vi sammen for å sikre at spørsmålene og klagene dine vil bli håndtert riktig.
Med vårt datterselskap Transavia Airlines CV (’Transavia’, som også er en del av Air France-KLM Group) utveksler vi personopplysninger for passasjerer som har forårsaket (alvorlige) ordensforstyrrelser og som har blitt nektet ombordstigning (se også 2.1 (J), 4.1 (G) og 5.3 nedenfor). Transavia er et flyselskap med kontorer i Piet Guilonardweg 15, 1117 EE Schiphol, Nederland. Sammen med Transavia er vi ansvarlige for behandlingen av personopplysningene dine i forbindelse med disse utvekslingene. Vi har en gjensidig avtale som sørger for at våre respektive ansvar overholdes i samsvar med gjeldende personvernlovgivning, samt utøvelse av dine rettigheter (se 8 “Dine rettigheter” nedenfor).
2.1. Generelt Vi kan innhente og bruke følgende kategorier av personopplysninger: (A) Navn, passdetaljer og andre identifikasjonsdata Når du reserverer eller bestiller en flyvning med oss, innhenter vi navnet ditt, tittel, kjønn, fødselsdato, nasjonalitet, bostedsland og passdetaljer. Hvis du reserverer eller bestiller en flyvning for andre personer, innhenter vi også deres identifikasjonsdata. Vennligst sørg for at de forstår at vi innhenter deres personopplysninger og hvordan vi bruker dem. (B) Kontaktdetaljene dine og dine personlige konto- eller registreringsdetaljer Vi kan innhente din adresse, telefonnummer, og e-postadresse. Hvis du registrerer deg for en tjeneste, begivenhet, konkurranse eller kampanje, eller oppretter en personlig konto, kan vi også lagre innloggingsinformasjonen din og annen informasjon du oppgir under registrering eller når du fyller ut kontoskjemaet. Hvis du er forretningsreisende, innhenter vi også informasjon om organisasjon din, som navn og adresse. (C) Informasjon om dine reservasjoner, bestillinger og kjøp Når du reserverer eller bestiller en flyvning, innhenter og bruker vi reservasjon- og bestillingsinformasjonen din. Denne informasjonen kan inkludere opplysninger om flyvningen, priser og datoen for reservasjonen eller bestillingen din. I tillegg innhenter og bruker vi informasjon om tilleggstjenester (for eksempel ekstra bagasje, oppgraderinger og wifi ombord) og produkter du kjøper fra oss. (D) Informasjon i forbindelse med reisen din Når du reiser med oss innhenter og bruker vi informasjon om reisen din, for eksempel reiseruten, innsjekking på nett eller på flyplassen, boardingkort på mobil eller papir og informasjon om reisefølgene dine. Vi kan også lagre spesifiserte medisinske behov eller kostholdsmessige forespørsler du har, og ekstra assistanse du ber om.
Før ombordstigning eller avstigning kan vi også utføre helsekontroller eller innhente eller bruke helsedataene dine, fordi vi er lovpålagt å gjøre det for offentlige helseformål eller med ditt spesifikke samtykke.
På enkelte flyplasser kan identiteten din verifiseres ved hjelp av biometriske funksjoner, for eksempel gjennom ansiktsgjenkjenning, som en del av tilgangskontroller, sikkerhetstiltak og sikkerhetsprosedyrer (som å matche innsjekket bagasje til riktig passasjer). Fra den eksterne organisasjonen som tilbyr disse kontrollene eller prosedyrene mottar vi normalt bekreftelse på at identiteten din er bekreftet (en identitetsbekreftelse). Med mindre annet er spesifisert, mottar vi ingen andre personopplysninger om deg enn de som allerede er i vår besittelse (som informasjon om boardingkortet ditt). Vi mottar ikke biometriske data (som et ansiktsbilde). Den eksterne organisasjonen som tilbyr biometrisk identifikasjon er behandlingsansvarlig for behandlingen av dine biometriske data. For mer informasjon om denne organisasjonens behandling av personopplysningene dine, se den aktuelle organisasjonens retningslinjer for personvern. For mer informasjon om formålene vi bruker identitetsbekreftelsen til, se avsnitt 4.1 (H).
Vi kan være lovpålagt å lage en kopi av ditt identitetsbevis (se avsnitt 5.4 (A) nedenfor for mer informasjon).
4.1. Hovedformål vi bruker dine personopplysninger til (A) For å tilby tjenester til deg Vi bruker informasjonen beskrevet under 2.1 (A) til (G) for å håndtere reservasjonene og bestillingene dine og for å arrangere reisene og kjøpene dine. For eksempel bruker vi navn, passnummer og andre identitetsopplysninger for å utstede billetten din. Vi bruker kontaktdetaljene dine for å informere deg om endringer i flyvningsstatusen din.
(F) For å kommunisere med deg Vi bruker kontaktdetaljene dine for å kommunisere med deg relatert til våre tjenester eller lojalitetsprogram, og for å svare på spørsmålene dine eller behandle klagene dine.
(G) Passasjerer som utøver uregjerlig oppførsel og misbruk av tjenestene våre i. Generelt:KLM har en liste over passasjerer som har utøvet uregjerlig oppførsel eller misbrukt tjenestene våre (se 2.1 (J) ovenfor). Avhengig av hvor alvorlig atferden har vært, kan KLM (i) i et tidsrom på tre år fastsette ytterligere vilkår for deres ombordstigning, eller (ii) i et tidsrom på (i prinsippet) fem år nekte dem adgang ombord. Under spesielle omstendigheter (for eksempel gjentatt uredelighet) kan KLM beslutte å nekte en passasjer ombordstigning i et tidsrom på mer enn fem år. I svært alvorlige tilfeller kan KLM til og med bestemme seg for å nekte en passasjer permanent adgang. Vi bruker andre retningslinjer for behandling av denne spesielle informasjonen når det gjelder barn. Barn under 15 år som utøver uregjerlig oppførsel, er ikke registrert på listen. KLM kan knytte betingelser til deres ombordstigning i en periode på maksimalt ett år dersom barnet er mellom 15 og 16 år. Passasjerer som har blitt nektet innreise i fem år eller mer vil bli personlig informert (om mulig via e-post) om at de har blitt plassert på listen, årsaken til plasseringen, hvilke sikkerhetstiltak som er pålagt dem, hvor lenge disse tiltakene vil være effektive og hvor de kan klage eller protestere mot plasseringen. For mer informasjon om hvordan du får tilgang til eller kan korrigere disse dataene, se 8 “Dine rettigheter”. ii. Ulovlige rusmidler: KLM mottar fra staten Nederland navnene på passasjerer som har gått av flyet ved Amsterdam Lufthavn Schiphol og som har blitt stoppet med ulovlige rusmidler av det militært organiserte politikorpset (Royal Netherlands Marechaussee). KLM kan nekte å inngå en transportkontrakt med disse personene i en periode på tre år for direkteflyvninger fra Amsterdam Lufthavn Schiphol til Surinam, Aruba, Bonaire, St Martin eller Curaçao, og for direkteflyvninger fra disse landene til Schiphol. Du kan be om tillatelse til å få tilgang til eller rette opp disse dataene ved å sende en skriftlig forespørsel om dette til Royal Netherlands Marechaussee, PO Box 90615, 2509 LP Haag, Nederland. Hvis du bor i Aruba, de nederlandske Antillene, Surinam eller Venezuela, må du legge ved en kopi av passet ditt i den skriftlige forespørselen.
(H) For å drive forretningsvirksomhet eller for å overholde lovpålagte forpliktelser Vi samler inn, bruker og beholder personopplysningene dine til å utføre våre forretningsoperasjoner, for eksempel å gjennomføre flyreiser, sikre flysikkerhet og til journalføringsformål. Vi behandler også dataene dine for å forbedre virksomheten vår. For eksempel bruker vi opptak av telefonsamtaler for å lære opp våre kundeservicemedarbeidere (se 2.1 (F)). Videre behandler vi personopplysningene dine for å overholde våre juridiske og skattemessige forpliktelser og med det formål å forhindre svindel og kontroll, og tvisteløsning. I tilfelle av svindel eller misbruk av tjenestene våre, kan vi angi personopplysningene dine i våre interne svindelkontroll- og advarselssystemer (se 4.1 (G) over). 4.2 Spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer For spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer kan vi bruke dine personopplysninger til annet enn det som er beskrevet i retningslinjer for personvern. Vi informerer deg om dette når du registrerer deg for den spesifikke tjenesten, arrangementet eller kampanjen, eller når du laster ned den spesifikke appen. 4.3 Juridisk grunnlag Vi innhenter og bruker bare personopplysningene dine hvis vi har et juridisk grunnlag for å gjøre det. I mange tilfeller trenger vi personopplysningene dine for å motta bestillingen din, ordne flyreisen eller kjøpene dine, forenkle deltakelsen din i lojalitetsprogrammene våre eller svare på spørsmålene dine (se 4.1 (A), (B) og (G) ovenfor). I disse tilfellene er det juridiske grunnlaget for å behandle dataene dine “nødvendig for utførelsen av en kontrakt”. Hvis du har samtykket til innhentingen og bruken av personopplysningene dine (hvilket samtykke du kan trekke tilbake når som helst, se 8 “Dine rettigheter” nedenfor), vil vi innhente og bruke dine data basert på det samtykket. I visse tilfeller kan vi bruke dine personopplysninger hvis vi eller tredjeparter har en legitim interesse av å gjøre det. Vi vurderer alltid alle interesser nøye: dine, andres og KLMs interesser. På det juridiske grunnlaget vil vi samle inn og bruke dataene dine til for eksempel flysikkerhet, statistiske undersøkelser eller direkte markedsføringsformål, eller for å tilby personlige rabatter og tilbud (se 4.1 (C), (D), (E) og (G) ovenfor for mer informasjon). Vi kan ha en juridisk forpliktelse til å innhente og bruke dataene dine, for eksempel for å tilfredsstille innvandringsformaliteter (se 4.1 (H)). Hvis du nekter å oppgi personopplysninger vi trenger for utførelsen av kontrakten eller overholdelse av en juridisk forpliktelse, er det ikke sikkert vi kan tilby alle eller deler av de tjenestene du har bedt oss om. Følgelig kan det hende vi må kansellere flyvningen din, eller ikke være i stand til å gi deg tilleggstjenestene du har bedt om. Hvis du oppgir ufullstendig eller unøyaktig informasjon, kan vi bli tvunget til å nekte deg ombordstigning eller innreise til et annet land.
5.1. Generelt Vi kan dele personopplysningene dine med tredjeparter i følgende tilfeller: (A) For å tilrettelegge bestillingene og reisene dine For å behandle reservasjonene og bestillingene dine, og fullføre reisene og kjøpene dine, må vi i mange tilfeller dele personopplysningene dine med våre partnerflyselskaper, flyplassoperatører og andre selskaper som er involvert i tilrettelegging av reisen (se 3.1 (B) ovenfor, “Hvordan vi henter inn opplysningene”). Vi utveksler også dataene dine med SkyTeam- og SkyTeam Alliance-medlemmer for å gi deg en mer sømløs reiseopplevelse (se avsnitt 1 ovenfor). (B) For bedriftslojalitetsprogrammet vårt Bluebiz For mer informasjon, se “Hvem vi er” og 3.1 (C) under “Hvordan vi innhenter opplysningene dine”. (C) Angående bedriftskontoer Hvis du bestiller en flyreise med din arbeidsgivers bedriftskonto, vil arbeidsgiveren din ha tilgang til bestemte bestillingsdetaljer, for eksempel billettprisen, reisedatoer og reisemålet ditt. Arbeidsgiveren din er uavhengig ansvarlig for måten den innhenter og bruker personopplysningene dine på og informerer deg om dette. (D) For support eller tilleggstjenester For å tilby tjenestene våre bruker vi support eller tilleggstjenester fra tredjeparter, for eksempel IT-leverandører, leverandører av sosiale medier, markedsføringsbyråer og leverandører av screeningtjenester. Alle slike tredjeparter må ha tilstrekkelige sikkerhetstiltak for personopplysningene dine og kun bruke slike data i samsvar med instruksene våre. Air France-KLM Group utfører sin forretningsdrift ved hjelp av sentraliserte databaser og systemer. Disse sentrale databasene og systemene kan være eid eller ledet av ett søsterselskap for andre søsterselskaper. For effektivitetsformål kan visse operasjonelle funksjoner i tillegg bli utført av ett søsterselskap for andre søsterselskaper. Dette betyr at våre søsterselskaper kan ha tilgang til dine personopplysninger for disse formålene. Våre søsterselskaper kan kun bruke dine personopplysninger etter behov til den relevante forretningsfunksjonen og i samsvar med retningslinjer for personvern. (E) Angående betalingstjenester For å behandle betaling for reiser og kjøp, kan vi samarbeide med tredjeparter som tilbyr betalingstjenester. I mange tilfeller utfører disse leverandørene av betalingstjenester også svindelkontroller. De opererer sine egne retningslinjer for personvern som gjelder for måten de bruker personopplysningene dine på. (F) Personalisert markedsføring gjennom sosiale medier-plattformer For mer informasjon, se 4.1 (E) under “Formål vi bruker opplysningene dine til”. (G) For å gjøre det mulig for våre partnere å skreddersy sine tjenester til reisen din Vi kan dele din ikke-personlige informasjon (reisemål, reisedato og reisens varighet) med partnere som tilbyr tilleggstjenester (som hotellovernatting, bilutleie) slik at de kan gi deg tilpassede tilbud. Disse partnerne har sine egne retningslinjer for personvern som gjelder for måten de bruker personopplysningene dine på. 5.2. Spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer For spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer kan vi dele dataene dine med andre parter enn de som er beskrevet i retningslinjer for personvern, for eksempel når vi organiserer en kampanje eller arrangement i samarbeid med en partner, eller når vi integrerer deres tjenester inn i appene våre. Vi informerer deg om dette når du registrerer deg for den spesifikke tjenesten, arrangementet, konkurransen eller kampanjen, eller laster ned den spesifikke appen. 5.3. Datautveksling med Transavia
Flyselskapene er forpliktet til å garantere flysikkerhet. For dette formålet har KLM visse (nødvendige) sikkerhetstiltak. For eksempel har KLM en liste over passasjerer som har utvist uregjerlig oppførsel på bakken eller om bord (se 2.1. (J) og 4.2 (G) ovenfor). Basert på denne listen kan KLM (i) i en periode på tre år sette ytterligere vilkår for deres adgang til ombordstigning eller (ii) i en viss periode nekte dem adgang ombord. Transavia, KLMs datterselskap, fører en tilsvarende liste. For å øke omfanget av de interne sikkerhetstiltakene som er iverksatt, utveksler KLM og Transavia personopplysninger om passasjerer som nektes ombordstigning (se 4.1. (G) ovenfor). En person som blir nektet adgang av KLM, vil nå også bli nektet ombord på flyvninger av Transavia (og vice versa). Hvis du har utøvet uregjerlig oppførsel og dette har ført til oppføring på listen, vil du bli personlig informert om dette av flyselskapet hvor atferden fant sted.
5.4 Offentlige etater (A) Generelt Vi kan være lovpålagt å innhente dine personopplysninger før du reiser til et annet land og dele disse med offentlige etater i landene på din reiserute. Vi kan for eksempel være lovpålagt å innhente og dele identifikasjonsdataene dine og bestillings- og reiseinformasjonen din med offentlige etater med formål om grensekontroll, innvandringsformaliteter, innreise i et land eller for å bekjempe terrorisme eller annen alvorlig kriminalitet (se 5.4 (B) nedenfor). Hvis du reiser fra visse land er vi i spesifikke tilfeller lovpålagt å ta en kopi av passet ditt og gi det til den nederlandske regjeringen på forespørsel. Vi kan også være lovpålagt å dele helseinformasjonen din med de offentlige etatene i landene på reiseruten din for offentlige helseformål (se 2.1. (D) ovenfor). (B) PNR- og API-data i. Generelt: i henhold til gjeldende europeiske og lokale lover og forskrifter, er vi pålagt å oppgi PNR- og API-data til visse offentlige etater.
6.1 Sikkerhet (A) Vår forpliktelse Å sikre sikkerheten og konfidensialiteten til de personlige dataene dine er vår prioritet. Med tanke på egenskapene til personopplysningene dine og risikoen ved behandling, har vi innført alle passende tekniske og organisatoriske tiltak som påkrevd av gjeldende lovbestemmelser (spesifikt artikkel 32 i Personvernforordningen (General Data Protection Regulation, GDPR)) for å sikre et passende sikkerhetsnivå og spesifikt for å forhindre utilsiktet eller ulovlig ødeleggelse, tap, endring, formidling, forstyrrelse av eller uautorisert tilgang til disse opplysningene. (B) Sikkerhetstiltakene vi har iverksatt i. Banktransaksjoner: det er påkrevet av oss at vi overholder Datasikkerhetsstandarden for betalingskortindustrien (Data Security Standard for the Payment Card Industry (PCI DSS-standarden)) utstedt av PCI Security Standards Council (PCI SSC). Denne standarden ble opprettet for å øke kontroll over kortholderinformasjon med mål om å redusere bedragersk bruk av betalingsinstrumenter. Alle KLM-tjenesteleverandører som er påkrevd å behandle bankkortopplysninger må overholde PCI DSS-standarden. Vi streber etter å kjempe mot identitetstyveri på internett. Av denne grunn bruker vi for eksempel et instrument for å oppdage falske betalinger som er designet for å beskytte deg i tilfelle tap eller tyveri av bankkortet ditt. ii. Organisatoriske tiltak: vi har implementert og opprettholder diverse organisatoriske tiltak ment for å styrke bevisstheten og ansvarligheten hos våre ansatte. Vi har programmer på plass designet både for å sikre bevissthet og for å fremme deling av gode praksiser og sikkerhetsstandarder. I denne sammenhengen har en omfattende samling av dokumenter med informasjon om sikkerhetsutfordringer og personvernbeskyttelse blitt gjort tilgjengelig for våre ansatte. iii. Tekniske tiltak: we strictly control physical and logical access to internal servers hosting or processing your personal data. We protect our network with state-of-the-art hardware devices (Firewall, IDS, DLP etc.) as well as architectures (including secure protocols such as TLS 1.2) in order to prevent and limit the risk of cybercrime. (C) Utviklingen av våre sikkerhetssystemer For å opprettholde et passende sikkerhetsnivå har vi interne prosesser på plass basert på de beste standardene (spesielt ISO 27000-familien av standarder). Vi lener oss på dedikerte eksperter for å garantere beste mulig beskyttelsesnivå. Med hensyn til dette opprettholder vi et priviligert forhold med NCSC (National Cyber Security Centre).
(D) Hvordan beskytte deg selv Personopplysningssikkerhet og konfidensialitet avhenger av alles beste praksis. Når du gjør en reservasjon, vil du bli tilsendt fil-referanser. Disse bestillingsreferansene må forbli konfidensielle til enhver tid. Å framlegge dem for andre passasjerer kan gi dem mulighet til å få tilgang til bestillingsinformasjonen din gjennom våre systemer eller tredjepartssystemer involvert i levering av reisen din (f.eks. reisebyrået eller online søke- og bestillingssider). Hvis du reiser sammen med andre og ikke vil at personopplysningene dine skal formidles til dem, anbefaler vi at du gjør adskilte reservasjoner. Vi råder deg til å ikke formidle passordene du bruker for å få tilgang til våre tjenester til tredjeparter, å logge ut av profilen din og din sosiale konto systematisk (spesielt dersom du har koblede kontoer), og å lukke nettleservinduet på slutten av økten din, spesielt dersom du har tilgang til internett fra en offentlig datamaskin. Dette vil forhindre andre fra å få tilgang til personopplysningene dine. For å unngå risikoen for hacking, anbefaler vi at du bruker forskjellige passord for hver nettbaserte tjeneste du bruker. Vi kan ikke holdes ansvarlige for tyveri av opplysningene dine på en plattform som ikke administreres av oss. I tillegg anbefaler vi sterkt at du ikke distribuerer dokumenter utstedt av KLM som inneholder dine personopplysninger (boardingkortet ditt, billettnummeret, osv.) til tredjeparter eller annen informasjon relatert til reisen din, eller å publisere disse på sosiale nettverk. Hvis du bestemmer deg for å publisere disse dokumentene på sosiale medier, er du ansvarlig for å konsultere og forstå de generelle betingelsene for bruk, praksis for informasjonssikkerhet og retningslinjer for personvern gjeldende for disse tredjeparts sosiale nettverkene. Vi kan ikke holdes ansvarlige for hvordan opplysninger behandles, lagres eller formidles på disse plattformene. For å finne ut mer om våre IT-sikkerhetstiltak, vennligst rådfør deg med vår IT-sikkerhetsportal. (E) Håndtering av sikkerhetshendelser "Null risiko" finnes ikke, og selv om vi implementerer alle anerkjente sikkerhetstiltak kan uforutsette ting skje. Vi har spesifikke prosedyrer og ressurser på plass for å håndtere sikkerhetshendelser under beste mulige omstendigheter. Vi har også satt opp en spesifikk prosedyre for å vurdere mulige brudd på sikkerhet som kan lede til utilsiktet eller ulovlig ødeleggelse, tap, endring, uautorisert formidling av eller tilgang til dine personopplysninger, for å varsle den kompetente overordnede myndigheten innen perioden gitt av gjeldende lov og for å advare deg når et brudd sannsynligvis vil resultere i en høy risiko for dine rettigheter og friheter. Tester utføres periodisk for å verifisere funksjonaliteten av sikkerhetsinstallasjonene og tilstrekkeligheten av prosedyrene og instrumentene benyttet. 6.2 Oppbevaring
Vi beholder ikke personopplysningene dine lenger enn nødvendig. Hvor lenge personopplysningene dine oppbevares avhenger av formålene opplysningene blir behandlet for og de gjeldende lovbestemte oppbevaringsperiodene.
(D) Skyteam Alliance Hvis du ønsker å utøve rettighetene dine angående behandlingen av personopplysningene dine innenfor rammen av SkyTeam Alliance, vennligst kontakt KLMs personvernkontor:
9.1. Retningslinjer for personvern trådte i kraft 1. februar 2024 og erstattet vår tidligere personvernerklæring fra 15. september 2022. Retningslinjer for personvern endres fra tid til annen. Vi vil varsle deg om endringer før de trer i kraft.