Retningslinjer for personvern
Vår personvernforpliktelse overfor deg
Når du bruker våre produkter og tjenester viser du oss tillit ved å dele opplysninger om deg. Vi tar denne relasjonen ekstremt alvorlig, og lover deg følgende.
- Vi behandler alltid opplysningene dine i henhold til EUs databeskyttelsesforordning og annen gjeldende personvernlovgivning for å beskytte dem mot uautorisert tilgang og for å sikre trygge dataoverføringer.
- Vi er transparente rundt hvordan vi bruker opplysningene som innhentes fra deg.
- Vi gjør det tydelig for deg hva som er fordelen ved å dele opplysninger med oss, og samkjører kommunikasjonen vår med dine behov og ønsker.
- Vi gjør dette på et lettfattelig språk gjennom hele kundereisen med KLM og partnerflyselskapene.
- Vi gir deg full kontroll over opplysningene dine og vil bruke tilbakemeldingene dine til kontinuerlig forbedring.
- Vi sørger for at opplysningene dine er trygge hos oss. Hvis det mot formodning skulle skje et brudd på datasikkerheten, vil vi sørge for å stoppe lekkasjen så snart som mulig og informere deg umiddelbart.
- Hvis vi må dele opplysningene dine utenfor organisasjonen beskriver vi dette tydelig i personvernerklæringen. Vi verken deler, selger eller gir personopplysningene dine til noen ekstern organisasjon uten ditt tydelige samtykke.
- Vi er pålitelige med opplysningene dine og streber etter internasjonale sertifiseringer (f.eks. ISO-27001).
Om retningslinjer for personvern
Personvernerklæringen gjelder alle personopplysninger som KLM behandler når kunder bruker våre nettsteder eller mobilapper, eller kontakter oss. Vi behandler personopplysningene dine først og fremst for å håndtere bestillinger, ordne turer og kjøp, og svare på spørsmålene dine. Vi kan også bruke dataene dine til å sende deg tilbud tilpasset dine interesser og preferanser.
I retningslinjer for personvern gir vi mer informasjon om de personopplysningene vi innhenter og bruker og hvilke rettigheter du har. Klikk på det relevante avsnittet nedenfor for mer informasjon.
Ytterligere bestemmelser gjelder for KLMs behandling av personopplysninger om innbyggere eller bosatte i landene som er spesifisert nedenfor. Disse bestemmelsene kan avvike fra bestemmelsene i disse retningslinjene for personvern, for eksempel når det gjelder datalagringsperioder eller dine rettigheter. I den grad tilleggsbestemmelsene er uforenlige med bestemmelsene i personvernerklæringen, har tilleggsbestemmelsene forrang. Du kan se de utfyllende bestemmelsene via koblingene nedenfor:
Kina (tilgjengelig på engelsk og kinesisk)
Vi er Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (også kalt KLM Royal Dutch Airlines eller KLM), et nederlandsk flyselskap med kontor i Amsterdamseweg 55, 1182 GP i Amstelveen, Nederland.
Vi tilbyr bedriftslojalitetsprogrammet Bluebiz, i samarbeid med vårt søsterselskap Air France. Air France (Société Air France, S.A.) er et flyselskap med kontor i 45, rue de Paris, F-95747, Roissy CDG Cedex, Frankrike. Vi har felles ansvar for innhenting og bruk av dine personopplysninger for Bluebiz-lojalitetsprogrammet. Vi har en ordning som angir vårt respektive ansvar for å overholde gjeldende personvernlovgivning. Kort sagt har vi blitt enige om at du kan kontakte enten personvernkontoret (Privacy Office) til KLM eller Air France (se 8 “Dine rettigheter” nedenfor) hvis du ønsker å behandle dine rettigheter, eller hvis du har klager om innhentingen eller utøve av dine personopplysninger. KLM og Air France vil hjelpe hverandre når nødvendig, for å sikre at du kan utøve rettighetene dine. I tillegg jobber vi sammen for å sikre at spørsmålene og klagene dine vil bli håndtert riktig.
Med vårt datterselskap Transavia Airlines CV (’Transavia’, som også er en del av Air France-KLM Group) utveksler vi personopplysninger for passasjerer som har forårsaket (alvorlige) ordensforstyrrelser og som har blitt nektet ombordstigning (se også 2.1 (J), 4.1 (G) og 5.3 nedenfor). Transavia er et flyselskap med kontorer i Piet Guilonardweg 15, 1117 EE Schiphol, Nederland. Sammen med Transavia er vi ansvarlige for behandlingen av personopplysningene dine i forbindelse med disse utvekslingene. Vi har en gjensidig avtale som sørger for at våre respektive ansvar overholdes i samsvar med gjeldende personvernlovgivning, samt utøvelse av dine rettigheter (se 8 “Dine rettigheter” nedenfor).
2.1. Generelt Vi kan samle inn og bruke følgende kategorier av personopplysninger: (A) Navn, passopplysninger og andre identifikasjonsopplysninger Når du foretar en reservasjon eller bestiller en flyvning hos oss, samler vi inn navn, tittel, kjønn, fødselsdato, nasjonalitet, bostedsland og passopplysninger. Hvis du reserverer eller bestiller en flyvning for andre personer, innhenter vi også deres identifikasjonsdata. Sørg for at de forstår at vi samler inn personopplysningene deres og hvordan vi bruker dem. (B) Dine personlige opplysninger og dine personlige konto- eller registreringsopplysninger Vi kan samle inn din adresse, telefonnummer og e-postadresse. Hvis du registrerer deg for en tjeneste, begivenhet, konkurranse eller kampanje, eller oppretter en personlig konto, kan vi også lagre innloggingsinformasjonen din og annen informasjon du oppgir under registrering eller når du fyller ut kontoskjemaet. Hvis du er forretningsreisende, samler vi også inn informasjon om organisasjonen din, for eksempel navn og adresse. (C) Informasjon om dine reservasjoner, bestillinger og kjøp Når du foretar en reservasjon eller bestiller en flyvning hos oss, samler vi inn og bruker reservasjons- og bestillingsopplysningene dine. Denne informasjonen kan inkludere opplysninger om flyvningen, priser og datoen for reservasjonen eller bestillingen din. I tillegg samler vi inn og bruker informasjon om tilleggstjenester (for eksempel ekstra bagasje, oppgraderinger og Wi-Fi om bord) og produkter du kjøper fra oss. (D) Informasjon i forbindelse med reisen din Når du reiser med oss, samler vi inn og bruker informasjon om reisen din, for eksempel reiserute, innsjekking på nettet eller på flyplassen, ombordstigningspass på mobil eller papir og informasjon om reisefølget ditt. Vi kan også lagre spesifiserte medisinske behov eller kostholdsmessige forespørsler du har, og ekstra assistanse du ber om.
Før ombordstigning eller avstigning kan vi også utføre helsekontroller eller innhente eller bruke helsedataene dine, fordi vi er lovpålagt å gjøre det for offentlige helseformål eller med ditt spesifikke samtykke.
Hvis det oppstår en hendelse under reisen, for eksempel med hensyn til din helse eller fysiske tilstand, kan mannskapet vårt behandle visse opplysninger om denne hendelsen. Dette kan være nødvendig av hensyn til din egen helse eller sikkerhet eller for å overholde gjeldende forskrifter, koder eller retningslinjer, for eksempel fra leverandører av nødhjelp.
På enkelte flyplasser kan identiteten din verifiseres ved hjelp av biometriske funksjoner, for eksempel gjennom ansiktsgjenkjenning, som en del av tilgangskontroller, sikkerhetstiltak og sikkerhetsprosedyrer (som å matche innsjekket bagasje til riktig passasjer). Fra den eksterne organisasjonen som tilbyr disse kontrollene eller prosedyrene mottar vi normalt bekreftelse på at identiteten din er bekreftet (en identitetsbekreftelse). Med mindre annet er spesifisert, mottar vi ingen andre personopplysninger om deg enn de som allerede er i vår besittelse (som informasjon om boardingkortet ditt). Vi mottar ikke biometriske data (som et ansiktsbilde). Den eksterne organisasjonen som tilbyr biometrisk identifikasjon er behandlingsansvarlig for behandlingen av dine biometriske data. For mer informasjon om denne organisasjonens behandling av personopplysningene dine, se den aktuelle organisasjonens retningslinjer for personvern. For mer informasjon om formålene vi bruker identitetsbekreftelsen til, se avsnitt 4.1 (H).
Vi kan være lovpålagt å lage en kopi av ditt identitetsbevis (se avsnitt 5.4 (A) nedenfor for mer informasjon).
Sikkerhet er svært viktig for oss. Derfor kan vi i visse tilfeller bruke kameraovervåking i og rundt bygninger og anlegg, om bord på flyene våre og på visse steder på flyplasser der vi er aktive (se 4.1 (H) nedenfor for mer informasjon).
(E) Informasjon i forbindelse med bedriftslojalitetsprogrammet vårt
Når du blir medlem av bedriftslojalitetsprogrammet vårt, Bluebiz, innhenter og bruker vi medlemsnummeret ditt, blue credits-balanse, bonuser og fordeler, medlemskapstype og -nivå, og annen informasjon relatert til medlemskapet ditt. Vi registrerer også transaksjonene du tjener eller bruker blue credits på. Vi registrerer blant annet typen transaksjon (f.eks. en flyvning), transaksjonsdato, blue credits tjent eller debitert, og forhandler (Air France, KLM eller Bluebiz-partner).
(F) Vår kommunikasjon med deg
Når du sender oss en e-post, chatter med oss på nett eller kontakter oss gjennom sosiale medier, lagrer vi kommunikasjonen. Når du ringer oss vil vår kundeservice lagre svarene eller klagene dine i databasen vår. Vi kan også lagre telefonsamtalene for opplæring eller for å forhindre eller bekjempe svindel. Vi registrerer kommunikasjonspreferansene dine, for eksempel når du abonnerer eller avslutter abonnementet på et av våre nyhetsbrev, nyhetsbrevene vi sender som en del av våre lojalitetsprogrammer eller for våre partnere, eller når du velger å motta informasjon eller varsler angående bestillingen din (som f.eks. boardingkort og flystatusoppdateringer) gjennom andre kanaler enn e-post (f.eks. WhatsApp, Messenger eller WeChat).
(G) Informasjon vi innhenter når du bruker våre nettsider, mobilapper, eller andre digitale tjenester
ii. Vi mottar en automatisk beskjed når du åpner e-postene våre eller klikker på en lenke i slike e-poster. Vi kan kombinere denne informasjonen med andre opplysninger vi allerede har om deg.
iii. Med ditt samtykke kan vi motta posisjonsdataene dine.
iv. Du kan gi oss ditt samtykke til tilgang til visse data som er lagret på mobiltelefonen din, for eksempel fotografier og kontakter.
(H) Informasjon om sosiale medier og søkemotorplattformer
Avhengig av innstillingene dine kan vi motta informasjon fra din sosiale nettverksleverandør og søkemotorplattformen du bruker. For eksempel, når du logger deg på tjenestene våre ved å bruke en konto på sosiale nettverk, kan vi hente inn profilen din, inkludert kontaktdetaljer, interesser og kontaktene dine. Vi mottar også besøksstatistikk fra Facebook i forbindelse med vår Facebook fan-side. KLM og Meta er sammen ansvarlige for denne besøksstatistikken. Du kan kontakte Meta eller KLMs personvernkontor (se avsnitt 8 nedenfor) hvis du ønsker å utøve rettighetene dine eller hvis du har en klage på behandlingen av personopplysningene dine. Meta håndterer forespørslene dine om å utøve rettigheter dine og eventuelle klager du måtte ha. Der det er nødvendig, vil vi hjelpe Meta med å svare på forespørslene eller klagene dine. For mer informasjon om personopplysningene vi mottar fra sosiale nettverksleverandører og søkemotorplattformer og hvordan du endrer innstillingene dine, vennligst sjekk nettsidene og personvernreglene til disse partene.
(I) Informasjon du velger å dele med oss
Vi innhenter og bruker informasjon du velger å dele med oss, for eksempel når du deler interessene og preferansene dine på nettsiden vår, skriver en kommentar til oss på Facebook, fyller ut en kundeundersøkelse eller sender inn et bidrag til en konkurranse. Vi behandler også tilleggsinformasjon som du gir oss om deg selv i forbindelse med bestillingen din, for eksempel spesifikke ønsker eller behov.
(J) Uregjerlig oppførsel og misbruk av tjenestene våre
KLM har en liste over passasjerer som ikke er velkommen om bord i våre fly grunnet uregjerlig oppførsel på bakken eller på ett av våre fly. Uregjerlig oppførsel kan inkludere forstyrrelse av sikkerhet, forstyrrelse av ro og orden, påføring av skade på bakkepersonell, flypersonell eller passasjerer, samt å forårsake skade på vår eiendom. For denne listen registrerer vi navnet på passasjerene, kjønn, fødselsdato, e-postadresse, flydetaljer, rapporten (f.eks. resultatet etter tidligere episoder), en kort beskrivelse av episoden og hvor alvorlig den var, hvilke sikkerhetstiltak som ble utført, og om tilgjengelig, en kopi av den offisielle rapporten. Vi kan dele et begrenset utvalg av disse dataene (fornavn og etternavn, fødselsdato og varigheten av sikkerhetstiltaket som pålegges) med vårt datterselskap Transavia (se også 1 ovenfor og 3. (G), 4.1. (G) og 5.3 nedenfor). Vi fører også en liste over passasjerer som misbruker tjenestene våre (inkludert lojalitetsprogrammene våre for Flying Blue eller Bluebiz). For dette formålet registrerer vi passasjerenes navn, fødselsdato og billettnumre, samt en kort faktabeskrivelse av hendelsen og alvorlighetsgraden av misbruket. For mer informasjon, se 4.1 (G) nedenfor.
2.2 Spesielle kategorier av personopplysninger
Noen kategorier av personopplysninger, for eksempel data som viser rase eller etnisk opprinnelse, data som viser religiøs eller filosofisk overbevisning, helserelaterte data og personopplysninger relatert til kriminalsaker, er underlagt strengere regler under gjeldende personvernlovgivning. Vi innhenter og bruker disse kategoriene av personopplysninger for eksempel for å tilby deg assistanse eller fasiliteter tilpasset dine medisinske behov under reisen din, for å imøtekomme dine forespørsler, for å sikre sikkerhet om bord eller for å overholde lovpålagte krav. Biometriske data er også underlagt strengere regler. Derimot, som forklart under 2.1 (D), innhenter eller bruker vi normalt ikke dine biometriske data.
4.1. Hovedformålene vi bruker personopplysningene dine til (A) For å levere tjenestene våre til deg Vi bruker informasjonen beskrevet under 2.1 (A) til (G) for å håndtere reservasjoner og bestillinger og for å arrangere dine reiser og kjøp. For eksempel bruker vi navn, passnummer og andre identitetsopplysninger for å utstede billetten din. Vi bruker kontaktdetaljene dine for å informere deg om endringer i flyvningsstatusen din.
(F) For å kommunisere med deg Vi bruker de personlige opplysningene dine til å kommunisere med deg om våre tjenester eller bonusprogram, for å svare på spørsmål eller behandle klager.
(G) Passasjerer som oppfører seg uregjerlig eller misbruker våre tjenester i. Generelt: KLM fører lister over passasjerer som har utvist ureglementert oppførsel eller misbrukt våre tjenester (se 2.1 (J) ovenfor). Avhengig av hvor alvorlig atferden har vært, kan KLM (i) i et tidsrom på tre år fastsette ytterligere vilkår for deres ombordstigning, eller (ii) i et tidsrom på (i prinsippet) fem år nekte dem adgang ombord. Under spesielle omstendigheter (for eksempel gjentatt uredelighet) kan KLM beslutte å nekte en passasjer ombordstigning i et tidsrom på mer enn fem år. I svært alvorlige tilfeller kan KLM til og med bestemme seg for å nekte en passasjer permanent adgang. Vi bruker andre retningslinjer for behandling av denne spesielle informasjonen når det gjelder barn. Barn under 15 år som utøver uregjerlig oppførsel, er ikke registrert på listen. KLM kan knytte betingelser til deres ombordstigning i en periode på maksimalt ett år dersom barnet er mellom 15 og 16 år. Passasjerer som blir nektet å reise i en periode på fem år eller mer, vil bli informert personlig (om mulig via e-post) om at de er plassert på listen, årsaken til plasseringen, hvilke sikkerhetstiltak de er pålagt, hvor lenge disse tiltakene vil gjelde, og hvor de kan klage eller protestere mot plasseringen. Mer informasjon om tilgang til eller korrigering av disse opplysningene finner du nedenfor under 8 «Dine rettigheter». ii. Ulovlige rusmidler: KLM mottar fra staten Nederland navnene på passasjerer som har gått av flyet ved Amsterdam Airport Schiphol og som har blitt stoppet med ulovlige rusmidler av det militært organiserte politikorpset (Royal Netherlands Marechaussee). KLM kan nekte å inngå en transportkontrakt med disse personene i en periode på 3 år for direkteflyvninger fra Schiphol til Surinam, Aruba, Bonaire, St Martin eller Curaçao, og for direkteflyvninger fra disse landene til Schiphol. Du kan be om tillatelse til å få tilgang til eller rette opp disse dataene ved å sende en skriftlig forespørsel om dette til Royal Netherlands Marechaussee, PO Box 90615, 2509 LP Haag, Nederland. Hvis du bor på Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, i Surinam eller Venezuela, må du legge ved en kopi av passet ditt sammen med den skriftlige forespørselen.
(H) For å drive forretningsvirksomheten vår eller for å overholde lovpålagte forpliktelser Vi samler inn, bruker og oppbevarer personopplysningene dine som beskrevet i punkt 2 ovenfor for å levere tjenester. Dette omfatter blant annet gjennomføring av flyvninger, ivaretakelse av flysikkerheten, sikkerhet og vedlikehold av registrene våre.
I visse tilfeller bruker vi kameraovervåking. På denne måten ønsker vi blant annet å sikre et trygt arbeidsmiljø for våre ansatte, beskytte passasjerenes og KLMs eiendom og forebygge og oppdage uønskede aktiviteter, som tyveri og svindel.
Basert på bestillingsinformasjonen og medfølgende data sjekker vi om det er grunner til at vi ikke kan ta med passasjerer på en flyvning, med tanke på mulige adgangsbegrensninger på reisemålet, alt i samsvar med KLMs generelle vilkår for transport. Denne kontrollen utføres delvis automatisk. Beslutningen om å ikke ta imot en passasjer tas alltid av en ansatt, og hvis dette får konsekvenser for den planlagte reisen din, vil du motta en melding om dette fra oss.
Vi behandler også dataene dine for å forbedre virksomheten vår. For eksempel bruker vi opptak av telefonsamtaler for å lære opp våre kundeservicemedarbeidere (se 2.1 (F)).
Videre behandler vi personopplysningene dine for å overholde våre juridiske og skattemessige forpliktelser og med det formål å forhindre svindel og kontroll, og tvisteløsning. I tilfelle svindel eller misbruk av tjenestene våre kan vi legge inn personopplysningene dine i våre interne systemer for svindelkontroll og varsling (se 4.1 (G) ovenfor). 4.2 Spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer For spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer kan vi bruke personopplysningene dine til andre formål enn de som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Vi informerer deg om disse formålene når du registrerer deg for tjenesten, arrangementet, konkurransen eller kampanjen, eller når du laster ned den relevante appen. 4.3 Juridisk grunnlag Vi kan bare samle inn og bruke personopplysningene dine hvis vi har et juridisk grunnlag for å gjøre det. I mange tilfeller trenger vi personopplysningene dine for å motta bestillingen din, ordne flyreisen eller kjøpene dine, forenkle deltakelsen din i lojalitetsprogrammene våre eller svare på spørsmålene dine (se 4.1 (A), (B) og (G) ovenfor). I slike tilfeller er det juridiske grunnlaget for å behandle opplysningene dine «nødvendig for å oppfylle en avtale». Hvis du har samtykket til innsamling og bruk av personopplysningene dine (dette samtykket kan du når som helst trekke tilbake, se punkt 8 «Dine rettigheter» nedenfor), vil vi samle inn og bruke opplysningene dine basert på dette samtykket. I visse tilfeller kan vi bruke personopplysningene dine hvis vi eller tredjeparter har en berettiget interesse av å gjøre det. Vi vurderer alltid alle interesser nøye: dine, andres og KLMs interesser. Basert på vår legitime interesse vil vi samle inn og bruke opplysningene dine til for eksempel flysikkerhet, sikkerhet, statistiske undersøkelser eller direkte markedsføringsformål, eller for å tilby personlige rabatter og tilbud (se 4.1 (C), (D), (E), (G) og (H) ovenfor for mer informasjon). Vi kan være juridisk pålagt til å samle inn og bruke opplysningene dine, for eksempel for å oppfylle immigrasjonsformaliteter (se 4.1 (H)). Hvis du nekter å oppgi personopplysningene vi trenger for å oppfylle kontrakten vi har inngått med deg, eller for å overholde en juridisk forpliktelse, kan det hende at vi ikke kan levere alle tjenestene du har bedt om fra oss. Følgelig kan det hende vi må kansellere flyvningen din, eller ikke være i stand til å gi deg tilleggstjenestene du har bedt om. Hvis du oppgir ufullstendig eller unøyaktig informasjon, kan vi bli tvunget til å nekte deg ombordstigning eller innreise til et annet land.
5.1. Generelt Vi kan dele personopplysningene dine med tredjeparter i følgende tilfeller: (A) For å legge til rette for bestillingene og reisene dine For å håndtere reservasjonene og bestillingene dine og for å arrangere reisene og kjøpene dine, må vi ofte dele personopplysningene dine med våre partnerflyselskaper, flyplassoperatører og andre selskaper som er involvert i å legge til rette for reisen din (se 3.1 (B) ovenfor, «Hvordan vi samler inn opplysningene dine»). Vi utveksler også opplysningene dine med medlemmer av SkyTeam og SkyTeam Alliance for å gi deg en mer sømløs reiseopplevelse (se 1 ovenfor). (B) For vårt lojalitetsprogram Bluebiz for bedrifter For mer informasjon, se «Hvem vi er» og 3.1 (C) under «Hvordan vi samler inn opplysningene dine». (C) Når det gjelder bedriftskontoer Hvis du bestiller en flyvning ved hjelp av din arbeidsgivers bedriftskonto, vil arbeidsgiveren din ha tilgang til visse bestillingsopplysninger, som billettpris, reisedatoer og reisemålet ditt. Arbeidsgiveren din er selvstendig ansvarlig for hvordan de samler inn og bruker personopplysningene dine og informerer deg om dette. (D) For støtte- eller tilleggstjenester For å levere tjenestene våre bruker vi støtte- eller tilleggstjenester fra tredjeparter, for eksempel IT-leverandører, leverandører av sosiale medier, markedsføringsbyråer og leverandører av screeningtjenester. Alle slike tredjeparter er forpliktet til å beskytte personopplysningene dine på en tilfredsstillende måte og kun bruke dem i samsvar med våre instruksjoner. Air France KLM-konsernet utfører sin forretningsvirksomhet ved hjelp av sentraliserte databaser og systemer. Disse sentrale databasene og systemene kan være eid eller ledet av ett søsterselskap for andre søsterselskaper. For effektivitetsformål kan visse operasjonelle funksjoner i tillegg bli utført av ett søsterselskap for andre søsterselskaper. Dette betyr at våre søsterselskaper kan ha tilgang til dine personopplysninger for disse formålene. Våre konsernselskaper kan bare bruke personopplysningene dine i den grad det er nødvendig for den aktuelle forretningsfunksjonen og i samsvar med personvernerklæringen. (E) Vedrørende betalingstjenester For å behandle betalinger for dine reiser og kjøp kan vi samarbeide med tredjeparter som tilbyr betalingstjenester. I mange tilfeller utfører disse leverandørene av betalingstjenester også svindelkontroller. Vi henviser til retningslinjene for personvern til disse leverandørene for mer informasjon om deres behandling av personopplysningene dine. (F) Persontilpasset markedsføring gjennom sosiale medieplattformer For mer informasjon, se 4.1 (E) under «Formålene vi bruker opplysningene dine til». (G) For å gjøre det mulig for partnerne våre å skreddersy tjenestene sine til reisen din Vi kan dele ikke-persontilpasset informasjon (reisemål, reisedato og reisens varighet) med partnere som tilbyr tilleggstjenester (f.eks. hotellovernattinger og bilutleietjenester), slik at de kan gi deg tilbud som er skreddersydd til reisen din. Vi henviser til retningslinjene for personvern til disse partnerne for mer informasjon om deres behandling av personopplysningene dine. 5.2. Spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer For spesifikke tjenester, apper, arrangementer, konkurranser eller kampanjer kan vi dele opplysningene dine med andre tredjeparter enn de som er beskrevet i denne personvernerklæringen, for eksempel når vi organiserer en kampanje eller et arrangement i samarbeid med en partner, eller når vi integrerer tjenestene deres i appene våre. Vi vil informere deg om dette når du registrerer deg for tjenesten, arrangementet, konkurransen eller kampanjen, eller når du laster ned appen. 5.3. Utveksling av data med Transavia
Flyselskapene er forpliktet til å garantere flysikkerhet. For dette formålet har KLM visse (nødvendige) sikkerhetstiltak. For eksempel har KLM en liste over passasjerer som har utvist uregjerlig oppførsel på bakken eller om bord (se 2.1. (J) og 4.2 (G) ovenfor). Basert på denne listen kan KLM (i) i en periode på tre år sette ytterligere vilkår for deres adgang til ombordstigning eller (ii) i en viss periode nekte dem adgang ombord. Transavia, KLMs datterselskap, fører en tilsvarende liste. For å øke omfanget av de interne sikkerhetstiltakene som er iverksatt, utveksler KLM og Transavia personopplysninger om passasjerer som nektes ombordstigning (se 4.1. (G) ovenfor). En person som blir nektet adgang av KLM, vil nå også bli nektet ombord på flyvninger av Transavia (og vice versa). Hvis du har utøvet uregjerlig oppførsel og dette har ført til oppføring på listen, vil du bli personlig informert om dette av flyselskapet hvor atferden fant sted.
5.4 Offentlige myndigheter (A) Generelt Vi kan være lovpålagt å samle inn personopplysningene dine før du reiser til et annet land, og dele dem med myndighetene i landene på reiseruten din. Vi kan for eksempel være lovpålagt å samle inn og dele dine identifikasjonsopplysninger og bestillings- og reiseopplysningene dine med disse byråene i forbindelse med grensekontroll, immigrasjonsformaliteter, innreise til et land eller bekjempelse av terrorisme eller andre alvorlige forbrytelser (se 5.4 (B) nedenfor). Hvis du reiser fra visse land, er vi i visse tilfeller lovpålagt å ta en kopi av passet ditt og gi det til nederlandske myndigheter på forespørsel. Vi kan også være lovpålagt å dele helseinformasjonen din med de offentlige etatene i landene på reiseruten din for offentlige helseformål (se 2.1. (D) ovenfor). Til slutt deler vi CCTV-opptak med kompetente myndigheter hvis dette er nødvendig for å ivareta sikkerheten til våre passasjerer, ansatte eller eiendom, eller hvis vi er lovpålagt å gjøre det (se 4.1 (H) ovenfor). (B) PNR og API-data i. Generelt: I henhold til gjeldende europeiske og lokale lover og forskrifter er vi pålagt å utlevere PNR- og API-data til visse offentlige etater.
6.1 Sikkerhet (A) Vår forpliktelse Å sikre sikkerheten og konfidensialiteten til de personlige dataene dine er vår prioritet. Med tanke på egenskapene til personopplysningene dine og risikoen ved behandling, har vi innført alle passende tekniske og organisatoriske tiltak som påkrevd av gjeldende lovbestemmelser (spesifikt artikkel 32 i Personvernforordningen (General Data Protection Regulation, GDPR)) for å sikre et passende sikkerhetsnivå og spesifikt for å forhindre utilsiktet eller ulovlig ødeleggelse, tap, endring, formidling, forstyrrelse av eller uautorisert tilgang til disse opplysningene. (B) Sikkerhetstiltakene vi har iverksatt i. Banktransaksjoner: det er påkrevet av oss at vi overholder Datasikkerhetsstandarden for betalingskortindustrien (Data Security Standard for the Payment Card Industry (PCI DSS-standarden)) utstedt av PCI Security Standards Council (PCI SSC). Denne standarden ble opprettet for å øke kontroll over kortholderinformasjon med mål om å redusere bedragersk bruk av betalingsinstrumenter. Alle KLM-tjenesteleverandører som er påkrevd å behandle bankkortopplysninger må overholde PCI DSS-standarden. Vi streber etter å kjempe mot identitetstyveri på internett. Av denne grunn bruker vi for eksempel et instrument for å oppdage falske betalinger som er designet for å beskytte deg i tilfelle tap eller tyveri av bankkortet ditt. ii. Organisatoriske tiltak: vi har implementert og opprettholder diverse organisatoriske tiltak ment for å styrke bevisstheten og ansvarligheten hos våre ansatte. Vi har programmer på plass designet både for å sikre bevissthet og for å fremme deling av gode praksiser og sikkerhetsstandarder. I denne sammenhengen har en omfattende samling av dokumenter med informasjon om sikkerhetsutfordringer og personvernbeskyttelse blitt gjort tilgjengelig for våre ansatte. iii. Tekniske tiltak: we strictly control physical and logical access to internal servers hosting or processing your personal data. We protect our network with state-of-the-art hardware devices (Firewall, IDS, DLP etc.) as well as architectures (including secure protocols such as TLS 1.2) in order to prevent and limit the risk of cybercrime. (C) Utviklingen av våre sikkerhetssystemer For å opprettholde et passende sikkerhetsnivå har vi interne prosesser på plass basert på de beste standardene (spesielt ISO 27000-familien av standarder). Vi lener oss på dedikerte eksperter for å garantere beste mulig beskyttelsesnivå. Med hensyn til dette opprettholder vi et priviligert forhold med NCSC (National Cyber Security Centre).
(D) Hvordan beskytte deg selv Personopplysningssikkerhet og konfidensialitet avhenger av alles beste praksis. Når du gjør en reservasjon, vil du bli tilsendt fil-referanser. Disse bestillingsreferansene må forbli konfidensielle til enhver tid. Å framlegge dem for andre passasjerer kan gi dem mulighet til å få tilgang til bestillingsinformasjonen din gjennom våre systemer eller tredjepartssystemer involvert i levering av reisen din (f.eks. reisebyrået eller online søke- og bestillingssider). Hvis du reiser sammen med andre og ikke vil at personopplysningene dine skal formidles til dem, anbefaler vi at du gjør adskilte reservasjoner. Vi råder deg til å ikke formidle passordene du bruker for å få tilgang til våre tjenester til tredjeparter, å logge ut av profilen din og din sosiale konto systematisk (spesielt dersom du har koblede kontoer), og å lukke nettleservinduet på slutten av økten din, spesielt dersom du har tilgang til internett fra en offentlig datamaskin. Dette vil forhindre andre fra å få tilgang til personopplysningene dine. For å unngå risikoen for hacking, anbefaler vi at du bruker forskjellige passord for hver nettbaserte tjeneste du bruker. Vi kan ikke holdes ansvarlige for tyveri av opplysningene dine på en plattform som ikke administreres av oss. I tillegg anbefaler vi sterkt at du ikke distribuerer dokumenter utstedt av KLM som inneholder dine personopplysninger (boardingkortet ditt, billettnummeret, osv.) til tredjeparter eller annen informasjon relatert til reisen din, eller å publisere disse på sosiale nettverk. Hvis du bestemmer deg for å publisere disse dokumentene på sosiale medier, er du ansvarlig for å konsultere og forstå de generelle betingelsene for bruk, praksis for informasjonssikkerhet og retningslinjer for personvern gjeldende for disse tredjeparts sosiale nettverkene. Vi kan ikke holdes ansvarlige for hvordan opplysninger behandles, lagres eller formidles på disse plattformene. For å finne ut mer om våre IT-sikkerhetstiltak, vennligst rådfør deg med vår IT-sikkerhetsportal. (E) Håndtering av sikkerhetshendelser "Null risiko" finnes ikke, og selv om vi implementerer alle anerkjente sikkerhetstiltak kan uforutsette ting skje. Vi har spesifikke prosedyrer og ressurser på plass for å håndtere sikkerhetshendelser under beste mulige omstendigheter. Vi har også satt opp en spesifikk prosedyre for å vurdere mulige brudd på sikkerhet som kan lede til utilsiktet eller ulovlig ødeleggelse, tap, endring, uautorisert formidling av eller tilgang til dine personopplysninger, for å varsle den kompetente overordnede myndigheten innen perioden gitt av gjeldende lov og for å advare deg når et brudd sannsynligvis vil resultere i en høy risiko for dine rettigheter og friheter. Tester utføres periodisk for å verifisere funksjonaliteten av sikkerhetsinstallasjonene og tilstrekkeligheten av prosedyrene og instrumentene benyttet. 6.2 Oppbevaring
Vi beholder ikke personopplysningene dine lenger enn nødvendig. Hvor lenge personopplysningene dine oppbevares avhenger av formålene opplysningene blir behandlet for og de gjeldende lovbestemte oppbevaringsperiodene.
I tillegg kommer tredjeparter som nevnt i punkt 5.1. (D) og følgende, inkludert våre konsernselskaper, partnerflyselskaper og tjenesteleverandører, kan utføre sitt arbeid fra et annet land. Dette kan bety at vi overfører personopplysningene dine til de landene der disse tredjepartene utfører sine tjenester.
Hvis du vil ha mer informasjon om i hvilke land tjenesteleverandørene våre befinner seg og til hvilke land vi overfører personopplysningene dine, kan du kontakte KLMs personvernkontor (se 8 «Dine rettigheter» nedenfor).
7.3. Vi kan være forpliktet til å overføre personopplysningene dine til offentlige etater i de landene du reiser til (se 5.4 ovenfor).
8.1. Du kan kontakte vårt personvernkontor (se 8.5 nedenfor) for å utøve de rettighetene du har i henhold til gjeldende personvernlovgivning, inkludert (A) retten til å få tilgang til opplysningene dine, (B) retten til å korrigere opplysningene dine, (C) retten til å slette opplysningene dine, (D) retten til å begrense behandlingen av opplysningene dine, (E) retten til dataportabilitet og (F) retten til å protestere mot behandlingen av opplysningene dine. Vi forklarer mer om disse rettighetene nedenfor. Vær oppmerksom på at det kan være omstendigheter der vi ikke kan eller ikke kan etterkomme forespørselen din fullt ut. Se 8.3 nedenfor for mer informasjon. (A) Rett til innsyn Du kan spørre oss om vi samler inn eller bruker noen av personopplysningene dine, og i så fall få tilgang til disse opplysningene i form av en kopi. (B) Rett til retting Du har rett til å få opplysningene dine rettet hvis de er unøyaktige eller ufullstendige. På forespørsel vil vi korrigere unøyaktige personopplysninger om deg og, med hensyn til formålet med behandlingen, komplettere ufullstendige personopplysninger. Dette kan omfatte levering av en tilleggserklæring. (C) Rett til sletting av opplysninger Du har rett til å få personopplysningene dine slettet. Dette betyr at vi vil slette opplysningene dine. Sletting av personopplysningene dine skjer bare i visse tilfeller, i henhold til loven og i henhold til artikkel 17 i personvernforordningen. Dette inkluderer situasjoner hvor personopplysningene dine ikke lenger er nødvendige med hensyn til formålene de opprinnelig ble behandlet for, og situasjoner der opplysningene ble ulovlig behandlet. Grunnet måten vi opprettholder visse tjenester på kan det ta litt tid før sikkerhetskopier er slettet.
Hvis du mistenker at en sikkerhetshendelse har inntruffet eller at det foreligger et (potensielt) datainnbrudd, ber vi deg kontakte KLMs personvernkontor så snart som mulig (se punkt 8.5 nedenfor).
(D) Skyteam Alliance Hvis du ønsker å utøve dine rettigheter i forbindelse med behandlingen av dine personopplysninger innenfor rammen av SkyTeam Alliance, kan du kontakte KLMs personvernkontor:
9.1. Denne personvernerklæringen trådte i kraft 6. desember 2024 og erstatter versjonen fra 1. februar 2024. Personvernerklæring endres fra tid til annen. Vi vil varsle deg om endringer før de trer i kraft.