Air France- og KLM-kontoer

Når du oppretter en Air France- eller KLM-konto på nett, samtykker du til våre vilkår angående bruken av en personlig konto på våre nettsteder. Vi vil forklare hvordan Air France og KLM vil bruke opplysningene dine.

Vilkår for Air France- og KLM-kontoer

Disse vilkårene informerer deg om hvordan du kan bruke Air France- eller KLM-kontoen din. De beskriver også hvordan Air France og KLM vil bruke dine profilopplysninger for både eksisterende og nye tjenester.

1. Registrering av kontoen din

Air France og KLM lar deg opprette en konto som kan brukes både på airfrance.com og KLM.com. For å registrere deg må du oppgi visse personlige opplysninger.

Det er viktig at du overholder følgende regler når du registrerer deg for en konto på airfrance.com eller på KLM.com. Du kan ikke:

  • opprette en konto ved å bruke falske personlige opplysninger
  • opprette en konto for noen andre enn deg selv
  • opprette mer enn 1 personlig profil
  • opprette en konto hvis du er under 12 år
  • dele passordet ditt, la noen andre få tilgang til kontoen din, eller gjøre noe annet som kan sette sikkerheten til kontoen din i fare

Det er videre viktig at du holder dine personlige opplysninger nøyaktige og oppdaterte. Dette er viktig fordi dine personlige opplysninger vil bli brukt når du bestiller billetter på nett fra airfrance.com eller KLM.com

2. Hvordan Air France og KLM bruker dine personlige opplysninger

Air France og KLM vil kun bruke profilopplysningene for forhåndsutfylling på et antall applikasjoner på nettstedene våre, og for å sende deg tilbud og kommersielle e-poster i det tilfelle du har abonnert på nyhetsbrev.

3. Bruk av kontoen din

Air France og KLM har som mål å tilby hyppige besøkende en mer brukervennlig bestillings- og innsjekkingsopplevelse, noe som tillater en smidigere navigering gjennom våre nettsteder ved bruk av en Air France- eller KLM-konto.

Du kan bruke opplysningene som er lagret i profilen din når du:

  • gjør en bestilling på nett
  • administrerer bestillingen din
  • sjekk inn på nett

Du kan kun benytte de forhåndsutfylte profilopplysningene når du er logget på airfrance.com eller KLM.com. Vi vil til enhver tid varsle deg når en av våre applikasjoner innhenter profilopplysningene dine. Du kan alltid slette eller overskrive dine personlige opplysninger.

I nær fremtid vil vi oppdatere et antall andre applikasjoner. Dette gjør at profilopplysningene dine, når det er relevant, kan bli brukt i relaterte applikasjoner. Du vil kunne gjøre direkte oppdateringer av profilen din fra alle disse applikasjonene.

4. Bestillingsopplysninger

Én av hovedfordelene ved å benytte Air France- eller KLM-kontoen er muligheten til direkte tilgang til bestillingene dine på airfrance.com eller KLM.com. Det er mulig å få tilgang til bestillingene du har gjort på begge disse nettstedene, uavhengig av nettstedet du brukte for å logge inn på kontoen din.

For øyeblikket vil bestillinger hos Air France eller KLM som ikke er gjort på airfrance.com eller KLM.com ikke være automatisk synlige i din bestillingsoversikt. Du vil derimot kunne koble dem til kontoen din. I fremtiden vil disse bestillingene automatisk bli vist i bestillingsoversikten din. Vi vil også utvide bestillingsoversikten til å inkludere en liste over tidligere bestillinger og andre relaterte produktbestillinger.

5. Passopplysninger

Passopplysninger kan bli lagret i kontoprofilen din. Når du bestiller, sjekker inn, eller administrerer bestillingen din på nett, vil du kunne forhåndsutfylle alle nødvendige passopplysninger for reisemålet ditt. I nær fremtid vil det også bli mulig å bruke passopplysningene fra profilen din på Air France og KLMs selvbetjente innsjekkingsmaskiner.

I henhold til loven, er alle flyselskap påkrevd å oppgi passopplysninger for sine passasjerer, kjent som Advance Passenger Information (API), til myndighetene i visse land før avgang. Air France og KLM tilbyr alternativet å lagre dine API i kontoen din, og tilrettelegge en raskere bestillingsprosess gjennom forhåndsutfylling av API og passopplysninger.

Vær oppmerksom på at det er ditt ansvar å holde passopplysningene i profilen din oppdatert. Dette er viktig, da feil passopplysninger kan skape problemer for deg i passkontrollen på flyplassen ved reisemålet ditt.

6. Betalingopplysninger

Du har mulighet til å lagre din foretrukne betalingsmåte og tilknyttede opplysninger i profilen din, som ved betaling med kredittkort. Du vil kunne bruke de forhåndsutfylte opplysningene når du kjøper billetter eller andre relaterte produkter på nettstedet.

Vi tar sikker lagring av dine betalingsopplysninger alvorlig. Alle betalingsopplysninger lagres i sikre og fullstendig diskrete omgivelser. Hvis du mistenker at betalingsopplysningene dine har blitt misbrukt, skal du alltid kontakte vår kundestøtte. Du vil uansett alltid kunne ta enkle grep for å slette betalingsopplysningene fra profilen din. Sletting av betalingsopplysninger er permanent og kan ikke angres. Hvis du vil utføre en betaling på nett igjen, vil du bli bedt om å oppgi betalingsopplysningene dine på nytt.

Om vi blir oppmerksomme på innloggingssvindel, vil vi umiddelbart blokkere kontoen og kontakte deg via den oppgitte e-postadressen.

Vi tillater for tiden kun lagring av 1 betalingsmåte. I fremtiden vil vi begynne å tilrettelegge lagringen av flere betalingsmåter.

7. Reisepreferanser

Det er mulig å indikere dine reisepreferanser i Air France- eller KLM-kontoen din. Disse inkluderer:

  • din vanlige avgangsflyplass
  • ditt foretrukne reisemål
  • setepreferansene dine
  • måltidspreferansene dine

Hovedformålet for disse reisepreferansene er å tilrettelegge for en enklere bestillingsprosess. Når du abonnerer på våre kommersielle nyhetsbrev, kan reisepreferansene dine bli brukt til å optimalisere relevante tilbud til deg.

8. E-postabonnementer

I profilen din kan du administrere dine Air France- og KLM-e-postabonnementer. Ved påmelding kan du abonnere på alle nyhetsbrev.

Hvis du motsetter deg å motta uønskede e-poster, kan du alltid avslutte abonnementet på Min profil-siden. Du kan også avslutte abonnementet ved å klikke på lenken nederst i hvert e-postnyhetsbrev du mottar fra Air France eller KLM.

Når du abonnerer på et nyhetsbrev, vil du motta nyhetsbrevet fra det landets nettsted du brukte for å opprette kontoen. Det er for tiden ikke mulig å motta et nyhetsbrev fra et annet land enn det du registrerte deg for.

I fremtiden vil flere e-postabonnementer bli lagt til, og det vil bli mulig å velge nyhetsbrev og kommersielle tilbud fra andre land.

9. Reisefølge

På Min profil-siden kan du lagre detaljer og preferanser for reisefølge du ofte reiser sammen. På denne måten kan du enkelt legge til familiemedlemmer, kolleger eller venner på en bestilling du gjør på nett. Vær oppmerksom på at alle passasjerers personlige opplysninger må være nøyaktig lik den som er oppgitt i passene deres. Når du som en kontoinnehaver, gjør en bestilling for andre passasjerer, må du sørge for å oppgi de korrekte personlige opplysningene til dine medreisende.

Det er også mulig å lagre e-postadressene til reisefølget ditt. Disse e-postadressene vil ikke bli brukt til andre formål enn forhåndsutfylling av skjemaer når du gjør en bestilling. E-postadressene vil ikke bli brukt til å sende kommersielle tilbud og/eller andre e-poster.

10. Sletting av kontoen din

Du kan slette kontoen din ved å informere Privacy Office via følgende e-postadresse til Air France: mail.data.protection@airfrance.fr eller KLM: KLMPrivacyOffice@klm.com. Når kontoen din er slettet, vil alle dine personlige opplysninger bli fjernet fra Air France- og KLM-databasene våre. Sletting av kontoen din er permanent og kan ikke angres.

Nåværende og tidligere bestillinger, så vel som finansielle transaksjoner du kan ha fullført på nett med Air France eller KLM, vil ikke bli fjernet fra systemet vårt.

Når du ikke bruker kontoen din i en periode på 24 påfølgende måneder, slettes kontoen din automatisk.

Hvis du har abonnert på Air France- eller KLM-nyhetsbrev, vil du fortsette å motta disse nyhetsbrevene. Du kan avslutte abonnementet ditt når som helst ved å klikke på avmeldingslinken nederst i e-posten.

Du kan alltid opprette en ny konto eller abonnere på nytt for nyhetsbrevet.

11. Personvern

Air France og KLM tar personvernet ditt på alvor. Vi bruker kun de oppgitte opplysningene i Air France- eller KLM-kontoen din til formålene som beskrevet ovenfor. Vi deler ikke opplysningene dine med en tredjepart uten ditt samtykke. For mer informasjon vedrørende bruk og beskyttelse av dine personlige opplysninger på airfrance.com eller KLM.com, vennligst lesAir Frances retningslinjer for sikkerhet og veiledning for data-konfidensialitetellerKLMs retningslinjer for personvern.

12. Generelle betingelser

  • Air France og KLM forbeholder seg retten til å avslutte eller endre funksjonalitetene og/eller prosedyrene for en Air France- eller KLM-konto og/eller endre disse vilkårene.
  • Ingen skadekrav mot Air France og KLM fra kontoinnehavere kan sendes inn som et resultat av juridisk påkrevde landsspesifikke endringer. Varsel om endringer av disse vilkårene vil bli gitt gjennom Air France- eller KLM-kontoen. Disse vilkårene og alle endringer vil regnes som godtatt av deg om du fortsetter å bruke en Air France- eller KLM-konto. Hvis du ikke aksepterer endringene, kan du avslutte kontoen din i samsvar med artikkel 10.
  • Air France og KLM aksepter ikke noe ansvar overhodet med hensyn til skade, forsinkelse eller tap som oppstår fra eller i sammenheng med bruken av en Air France- eller KLM-konto eller opplysninger (feil) lagret av deg, bortsett fra i den utstrekning slik skade eller tap oppstår grunnet uaktsomhet fra Air France og KLM, eller ble forårsaket av Air France og KLM med vilje, eller hensynsløst og med kunnskapen om at skade antagelig ville blitt resultatet. Ethvert krav må sendes direkte til Air France og KLM.