Passasjerrettigheter

Dine rettigheter ved kanselleringer, forsinkelser, nedgradering og nektet ombordstigning. Implementering av EU-forordningen 261/2004.

Når du er kvalifisert

Rettighetene referert til i denne teksten gjelder spesifikt for følgende omstendigheter:

  • Du har en bekreftet reservasjon på flyet
  • Du er fullstendig sjekket inn på det angitte tidspunktet eller, hvis ingen tid er angitt, senest 45 minutter før avreisetidspunktet
  • Du reiser på en billett som er tilgjengelig direkte eller indirekte for publikum, eller på en billett utstedt under et bonuspoengprogram
  • Du reiser på et fly som har avgang fra en flyplass i EU, eller på et fly som betjenes av et EF-luftfartsselskap som har avgang fra en flyplass i et tredjeland til en flyplass i EU, med mindre lokale lovbestemmelser gjelder i det tredjelandet

Les i PDF-format

Hvis du foretrekker det, kan du lese PDF-versjonen av rettighetene dine til assistanse og kompensasjon.

Åpne PDF

1. Kansellering

1.1 Assistanse ved kansellering

Hvis flyet ditt blir kansellert, kan du velge å:

  • booke om til din endelige destinasjon under sammenlignbare transportforhold så snart som mulig som angitt av transportøren, eller på et senere tidspunkt når det passer deg, avhengig av tilgjengelige seter; eller
  • få refusjon for ubrukte del(er) og del(er) som allerede er fullført hvis du bestemmer deg for ikke å fortsette reisen og i stedet returnere til avgangspunktet som er angitt på billetten.

I tillegg vil du motta en gratis:

  • kupong for måltider og forfriskninger i rimelig forhold til ventetiden;
  • hotellovernatting dersom det blir nødvendig (transport til/fra flyplassen og hotellet inkludert);
  • 1 forhåndsbetalt telefonkort eller kostnaden for 2 telefonsamtaler (begrenset til 5 minutter hver), eller 2 faksmeldinger eller 2 e-poster.

1.2 Kompensasjon ved kansellering

Hvis flyet blir kansellert, har du rett til kompensasjon, bortsett fra i følgende tilfeller:

  • Hvis kanselleringen er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått og flyselskapet har truffet alle rimelige tiltak for å unngå kanselleringen.
  • Dersom du får beskjed om avbestillingen minst 2 uker før planlagt avreise.
  • Hvis du blir informert om kanselleringen mellom 2 uker og 7 dager før planlagt avgang, og du har et nytt fly som lar deg reise ikke mer enn 2 timer før planlagt avgangstid og ankomme din endelige destinasjon mindre enn 4 timer etter din planlagte ankomsttid.
  • Hvis du blir informert om kanselleringen mindre enn 7 dager før planlagt avgang, og du har en ny flyvning som lar deg reise ikke mer enn 1 time før planlagt avgangstid og ankomme din endelige destinasjon mindre enn 2 timer etter planlagt ankomsttid.

Denne kompensasjonen for avbestilling kan ikke betales på flyplassen, og derfor må du kontakte vårt team på kundeservice (se avsnitt 5). Du kan velge mellom kompensasjon som en ikke-refunderbar transport kredittkupong eller kontant kompensasjon.

Ikke-refunderbart transport kredittkupongbeløp:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlyvninger innen EU på mer enn 1 500 km, og alle andre flyvninger mellom 1 500 og 3 500 km500 EUR*
CAlle andre flyvninger800 EUR*

Beløpene for kontant kompensasjon er følgende:*

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlyvninger innen EU på mer enn 1 500 km, og alle andre flyvninger mellom 1 500 og 3 500 km400 EUR*
CAlle andre flyvninger600 EUR*

* Denne kompensasjonen kan reduseres med 50% dersom ankomsttiden til den alternative flyvningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til flyvningen som opprinnelig ble bestilt med 2 timer (flyvninger som faller under A), 3 timer (flyvninger som faller under B) eller 4 timer (flyvninger som faller under C).

Denne kompensasjonsordningen er basert på EU-forordning 261/2004. Hvis du reiser fra en flyplass utenfor EU (men til et reisemål i et EU-land), kan lokale regler og andre kompensasjonsordninger gjelde. Ta kontakt med KLMs kundekontaktsenter for mer informasjon.

2. Forsinkelse

2.1 Assistanse ved forsinkelse

Assistansen som beskrevet i denne delen gis i tilfelle et fly blir forsinket utover det planlagte avgangstidspunktet i 2 timer eller mer.

Du vil bli tilbudt gratis:

  • måltider og/eller forfriskninger i rimelig forhold til ventetiden;
  • hotellovernatting i tilfeller hvor en overnatting eller et ekstra opphold i tillegg til det du opprinnelig hadde tenkt blir nødvendig (transport inkludert),
  • 1 forhåndsbetalt telefonkort eller kostnaden for 2 telefonsamtaler (begrenset til 5 minutter hver), eller 2 faksmeldinger eller 2 e-poster.

Hvis flyet er forsinket minst 5 timer og du ikke ønsker å fortsette reisen, kan du få refusjon for ubrukte del(er) og del(er) som allerede er fullført. Hvis det er aktuelt, kan du bli omdirigert på vår regning til ditt avreisested som angitt på billetten.

2.2 Forsinkelseskompensasjon

Hvis ankomsten din har blitt forsinket med 3 timer eller mer i forhold til planlagt ankomsttid, har du rett til kompensasjon, bortsett fra hvis forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært forutsett av flyselskapet og dersom flyselskapet har tatt alle rimelige forholdsregler. tiltak for å unngå forsinkelser.

Kompensasjonen kan ikke betales på flyplassen og derfor må du kontakte vårt team på kundeservice (ref. avsnitt 5). Som kompensasjon kan du velge mellom ikke-refunderbar transport-kredittkupong eller kontant kompensasjon.

Ikke-refunderbare transport-kredittbeløp:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlyvninger innen EU på mer enn 1 500 km, og alle andre flyvninger mellom 1 500 og 3 500 km500 EUR*
CAlle andre flyvninger800 EUR*

Beløpene for kontant-kompensasjon er følgende:*

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlyvninger innen EU på mer enn 1 500 km, og alle andre flyvninger mellom 1 500 og 3 500 km400 EUR*
CAlle andre flyvninger600 EUR*

* Denne kompensasjonen kan reduseres med 50 % for flyvninger på mer enn 3 500 km hvis ankomsttiden til den forsinkede flyreisen er mellom 3 og 4 timer etter planlagt ankomsttid.

Denne kompensasjonsordningen er basert på EU-forordning 261/2004. Hvis du reiser fra en flyplass utenfor EU (men til et reisemål i et EU-land), kan lokale regler og andre kompensasjonsordninger gjelde. Ta kontakt med KLMs kundekontaktsenter for mer informasjon.

3. Vilkår for nektet ombordstigning

Hvis antallet frivillige for lossing er utilstrekkelig og du blir nektet ombordstigning mot din vilje, vil du få assistanse og kompensasjon dersom du har overholdt innsjekkingsreglene beskrevet ovenfor. Du vil ikke kunne få denne hjelpen og kompensasjonen hvis nektelsen er relatert til helse- eller sikkerhetsgrunner eller på grunn av utilstrekkelige reisedokumenter.

3.1 Assistanse ved nektet ombordstigning

Hvis du blir nektet ombordstigning, kan du velge å:

  • omdirigere til din endelige destinasjon under sammenlignbare transportforhold så snart som mulig som angitt av transportøren, eller på et senere tidspunkt når det passer deg, avhengig av tilgjengelige seter; eller
  • få refusjon for ubrukte del(er) og del(er) som allerede er fullført hvis du bestemmer deg for ikke å fortsette reisen og i stedet returnere til avgangspunktet som angitt på billetten.

I tillegg vil du motta gratis:

  • kupong for måltider og forfriskninger i rimelig forhold til ventetiden;
  • hotellovernatting i tilfeller hvor opphold blir nødvendig (transport til/fra flyplassen og hotellet inkludert);
  • 1 forhåndsbetalt telefonkort eller kostnaden for 2 telefonsamtaler (begrenset til 5 minutter hver), eller 2 faksmeldinger eller 2 e-poster.

3.2 Kompensasjon ved nektet ombordstigning

Hvis du nektes ombordstigning, vil di motta kompensasjon, med mindre nekten din er relatert til helse- eller sikkerhetsgrunner eller på grunn av utilstrekkelige reisedokumenter. Kompensasjonen vil bli utstedt på flyplassen.

Du kan velge mellom ikke-refunderbar transport kredittkupong eller kontant kompensasjon.

Ikke-refunderbare transportkreditt beløp:

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre350 EUR*
BFlyvninger innen EU på mer enn 1 500 km, og alle andre flyvninger mellom 1 500 og 3 500 km500 EUR*
CAlle andre flyvninger800 EUR*

Beløpene for kontant kompensasjon er følgende:*

AFlyvninger på 1 500 km eller mindre250 EUR*
BFlyvninger innen EU på mer enn 1 500 km, og alle andre flyvninger mellom 1 500 og 3 500 km400 EUR*
CAlle andre flyvninger600 EUR*

* Denne kompensasjonen kan reduseres med 50 % dersom ankomsttiden til den alternative flyvningen ikke overstiger den planlagte ankomsttiden til flyvningen som opprinnelig ble bestilt med 2 timer (flyvninger som faller under A), 3 timer (flyvninger som faller under B) eller 4 timer (flyvninger som faller under C).

Denne kompensasjonsordningen er basert på EU-forordning 261/2004. Hvis du reiser fra en flyplass utenfor EU (men til et reisemål i et EU-land), kan lokale regler og andre kompensasjonsordninger gjelde. Ta kontakt med KLMs kundekontaktsenter for mer informasjon.

4. Nedgradering

Hvis du ufrivillig blir plassert i en lavere klasse enn den billetten ble kjøpt for, kan du be om refusjon av:

A. 30% av billettprisen for alle flyvninger på 1500 km eller mindre, eller

B. 50% av billettprisen for alle flyvninger innenfor EU på mer enn 1500 km, og alle andre flyvninger mellom 1500 og 3500 km, eller

C. 75 % av billettprisen for alle andre flyvninger.

5. Forespørsler om godtgjørelser, kompensasjonskrav ved kansellering og forsinkelser og andre henvendelser

Som beskrevet ovenfor kan det hende du ikke ønsker å følge dine første reiseplaner fordi:

  • flyvningen ble kansellert, eller
  • flyvningen er forsinket i minst 5 timer, eller
  • du har blitt nektet ombordstigning mot din vilje.

I så fall kan du få refusjon for ubrukte del(er) og del(er) som allerede er fullført gjennom vår kundeservice. Kontaktinformasjon er oppgitt i "Kontakt oss"-delen på nettstedet vårt.

Alle forespørsler om refusjon og kompensasjon må rettes til flyselskapet som faktisk utførte flyvningen, eller skulle utføre flyvningen.

Hvis du ønsker å komme i kontakt med Air France eller KLM om en forespørsel om refusjon, et erstatningskrav eller andre spørsmål, vennligst ta kontakt med vårt team på kundeservice. Kontaktinformasjon er spesifisert i "Kontakt oss"-delen på nettstedet vårt.

6. Nasjonalt utpekte organer

Hvert EU-medlemsland har et organ som er ansvarlig for håndhevingen av kompensasjons- og bistandsreglene som beskrevet i denne kunngjøringen.

Se kontaktinformasjonen

Hvis du ønsker å kreve kompensasjon for flyavbruddet uten å måtte betale et ekspedisjonsgebyr til en tredjepart, råder EU-kommisjonen passasjerer til å kontakte transportøren direkte. (Kontaktinformasjon er tilgjengelig via nettsiden til flyselskapet som drifter flyvningen).

Denne kunngjøringen er påkrevd i henhold til forordning 261/2004 fra Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union.

Oppdatert november 2024