Vilkår for pakkereiser

For å tilby deg en komplett reise samarbeider vi med flere partnere. Les her om reglene som er implementert av Europaparlamentet og rådet angående pakkereiser og sammensatte reisearrangementer.

Sammensatte reisearrangementer

KLM samarbeider med flere parter for å kunne tilby deg en komplett reise. KLM gjør det mulig å bestille ekstra reisetjenester hos følgende KLM-partnere, via en kobling på KLMs nettsted eller i KLM-appen:

Hvis du bestiller en ekstra reisetjeneste fra en av de ovennevnte KLM-partnerne via KLM-koblingen på samarbeidspartneres nettsted (hvor reisemålet og -datoene allerede er fylt ut), og du gjør dette senest 24 timer etter å ha mottatt bekreftelsen på flybilletten du bestilte hos KLM, blir denne ekstra reisetjenesten en del av et sammensatt reisearrangement innenfor betydningen av Pakkereisedirektivet.

Du vil se et banner med følgende juridisk påkrevde informasjon på KLM-partnerens nettsted: “Hvis du, etter å ha valgt og betalt for en reisetjeneste, bestiller ekstra reisetjenester for reisen eller ferien din via KLMs partner, Booking.com/Cartrawler/ eller GetYourGuide, vil du IKKE dra fordel av rettigheter som gjelder for pakker under EU-direktiv 2015/2302. KLM kan derfor ikke holdes ansvarlig for riktig utførelse av disse ekstra reisetjenestene. Ved problemer kan du kontakte KLMs aktuelle tjenesteleverandør, Booking.com/Cartrawler/ eller GetYourGuide.”

Bestiller du ekstra reisetjenester via dette nettstedet senest 24 timer etter å ha mottatt bekreftelsen på bestillingen fra KLM, blir imidlertid disse reisetjenestene en del av et sammensatt reisearrangement. I så tilfelle har KLM, etter kravene i EU-lovgivningen, beskyttelse som refunderer dine betalinger til KLM for tjenester som ikke ble utført på grunn av KLMs insolvens og, der det er nødvendig, for din hjemtransport. Vær oppmerksom på at dette ikke gir refusjon ved insolvens hos den aktuelle tjenesteleverandøren.

KLM har tegnet insolvensbeskyttelse hos Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), Admiraliteitskade 73B, Rotterdam, Nederland.

Passasjerer kan kontakte denne enheten eller eventuelt den kompetente myndigheten hvis tjenestene nektes utført på grunn av KLMs insolvens.

Merk: Denne insolvensbeskyttelsen dekker ikke kontrakter med andre parter enn KLM, som kan utføres på tross av KLMs insolvens.

EU-direktiv 2015/2302, som transponert til nasjonal lovhttps://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015L2302&from=EN