Betalingsmåter
Tilgjengelige betalingsmåter
Vi tilbyr ulike betalingsmåter, avhengig av landet ditt og tidspunktet for bestillingen din. Avhengig av betalingsmåten du velger, kan du i noen land bli belastet et gebyr.
Når du bestiller billetten din via KLM.com, godtar vi betaling med kredittkortene MasterCard, VISA og American Express. Avhengig av landet der du bestiller, kan du også bruke kortene Diners Club, Discover, JCB (Japan Credit Bureau) eller UATP/Airplus. Merk: ekstragebyr for kredittkort kan bli lagt til.
Ekstra sikkerhet
Noen banker tilbyr deg en ekstra sikkerhetsløsning i form av en PIN-kode eller et (engangs)passord. Ved å bruke dette viser du både oss og banken at du er den rettmessige eieren av kortet.
Har kortet ditt en sikkerhetsløsning i form av «Visa Secure», «Mastercard Identity Check» eller «American Express SafeKey»? Da godtas betalingen din først når riktig kode eller passord er oppgitt. For mer informasjon, anbefaler vi at du tar kontakt med banken din.
Reservert beløp
I løpet av noen få dager etter billettbestillingen, vil bankkontoen din bli belastet med beløpet som trengs for å dekke kjøpet ditt. Banken reserverer dette beløpet til vi har fullført betalingen, og kontoen blir deretter offisielt belastet. Dette kan ta opp til 30 dager.
Når du kjøper flere billetter samtidig i én transaksjon, hender det at noen banker feilaktig reserverer beløpet to ganger: én gang for totalbeløpet og én gang per individuelle billett. Dessverre ligger denne prosedyren utenfor vår kontroll. Vi anbefaler deg å kontakte banken din for å be om at det reserverte beløpet frigis.
Nettbanktjenester, også kalt «Real Time Online Banking» (RTOB), gir deg muligheten til å betale via iDEAL, FPX, CUP Online, Nordea, eNets, Trustly eller Sofort. Betaling med RTOB er gratis når du bestiller via KLM.com. Du kan benytte denne betalingsmåten inntil to timer før avgang.
Etter at du har valgt flyvningen din, velger du nettbetalingsmetoden som gjelder for landet ditt. Når banken informerer oss om at betalingen er utført, vil du motta e-billetten din via e-post. I de fleste land tar denne prosessen normalt under én time.
Når du bruker nettbank, betaler du via partnerne våre Worldline ePayments eller Adyen.
Med en E-Wallet kan du kombinere forskjellige betalingsalternativer, som kredittkort og bankkonto. Du kan bruke følgende E-Wallets:
- PayPal: godtas på KLM.com i ca. 40 land (ikke mulig med American Express-kort)
- Apple Pay: akseptert i KLM-appen i enkelte land
- Google Pay: akseptert i KLM-appen i enkelte land
- WeChat Pay: akseptert kun i Kina
- Alipay: akseptert i Kina og Hongkong (kun lokale kreditt- og betalingskort)
Pass på at du kan betale hele totalbeløpet med din E-Wallet. Noen E-Wallets har en beløpsgrense på hvor mye du kan betale per kjøp. Så snart leverandøren av din E-Wallet informerer oss om at betalingen er utført, vil du motta e-billetten din via e-post. Denne prosessen tar vanligvis under én time.
I de fleste tilfeller, hvis det er minst 10-14 dager fra bestilling til avreise, kan du betale med bankoverføring.
Dersom du velger å betale med bankoverføring, må du fylle ut en rekke opplysninger. Alle opplysninger blir naturligvis behandlet konfidensielt. Når reservasjonen er fullført mottar du en betalingsreferanse, en kode med 12 tall. Denne koden blir brukt til å finne riktig bestilling for betalingen som overføres. Derfor er det svært viktig at du oppgir riktig kode når du foretar overføringen.
Du kan overføre pengene fra bankkontoen din straks du har mottatt betalingsreferansen. Dette kan du gjøre via nettbank, et overføringsystem, eller ved kontantbetaling i banken. Sørg for du fullfører betalingen innen 48 timer etter at bestillingen er gjennomført.
Ved bankoverføring kan det hende at banken din krever et overføringsgebyr. Ved internasjonale overføringer, blir du i tillegg til billettprisen alltid belastet et «over grensen-gebyr». Kontakt banken for ytterligere informasjon.
Dersom vi ikke mottar hele totalbeløpet, kan utstedelsen av billettene bli forsinket. Når totalbeløpet er mottatt, får du tilsendt en e-billett via ePost. Det kan ta opptil fem virkedager etter betaling før du mottar eBilletten(e).
Ved bruk av bankoverføring skjer betalingen vanligvis via vår partner Worldline ePayments. I noen land må du overføre pengene direkte til oss: Aruba, Bonaire, Chile, Curaçao, Egypt, Ecuador, Filippinene, Ghana, Indonesia, Iran, Kenya, Kina, Korea, Oman, Peru, Rwanda, Saudi Arabia, Saint Martin, Surinam, Tanzania, Thailand, Uganda og Zambia. Betalingen er uansett trygg.
Det er ikke mulig å betale for forsikring via bankoverføring.
Du kan betale med kontanter eller med et bankkort med PIN-kode på et KLM billettkontor, etter at du har foretatt nettbestillingen din. Hvis du vil betale ved et billettkontor, må du huske å ta med bestillingsbekreftelsen eller bestillingskoden du mottok på e-post. Det er vanligvis ikke noe gebyr for kontant- eller PIN-betalinger.
Vær oppmerksom på at ikke alle billettkontorer godtar kontantbetaling. Vi godtar PIN-betaling kun ved våre kontorer i Nederland.
Om Worldline ePayments og Adyen
Bruker du nettbank, betaling via E-Wallets eller bankoverføringer? Du betaler via partnerne våre Worldline ePayments eller Adyen. De behandler nettbetalinger og betalingsopplysninger på våre vegne. Vi benytter nettjenester fra verdensomspennende Worldline ePayments- og Adyen-nettverkene for å sikre at betaling skjer så trygt og effektivt som mulig.
Betalingsinformasjonen din sendes trygt til Worldline ePayments eller Adyen. De vil kun bli brukt til å behandle transaksjonen; de vil aldri bli avslørt eller videreformidlet til tredjeparter, eller brukt til reklameformål. Vi sender deg billetten din på e-post så snart vi har mottatt en bekreftelse på at hele beløpet er betalt.
Vanlige spørsmål
Vi støtter flere betalingsmetoder. Ved betalingspunktet kan du velge kredittkort, Paypal, iDEAL og mer.
Vi har ikke en betalingsmetode som lar deg betale i avdrag. Vi støtter kredittkortbetalinger. Du kan sjekke med kredittkortleverandøren når du må betale ned på kjøpet.