Medisinsk klarering
Når må du ha medisinsk klarering?
Du må ha medisinsk klarering hvis du
- lider av en smittsom sykdom
- trenger medisinsk hjelp eller er avhengig av bestemt medisinsk utstyr
- har en medisinsk tilstand som kan føre til en livstruende situasjon, eller som kan kreve eksepsjonell medisinsk behandling for din sikkerhet
- ikke kan bruke setene i standard, oppreist posisjon
- lider av en sykdom eller fysisk tilstand som resulterer i uvanlig oppførsel som kan ha innvirkning på velferd og komfort for andre passasjerer eller mannskap, eller som kan betraktes som en potensiell fare for flysikkerheten eller punktligheten
- har en psykisk lidelse og reiser uten ledsager, men trenger hjelp
- nylig har blitt operert (inkludert alle kosmetiske behandlinger).
Ordne med medisinsk klarering
Ta kontakt med legen din for å ordne med medisinsk klarering. Vennligst fyll ut medisinsk informasjonsskjema A selv, og be legen din om å fylle ut og signere skjema B. Sørg for å sende inn disse skjemaene til oss minst 48 timer før avreise.
Helsekort for hyppig reisende (Frequent Traveler Medical Card)
Dersom du flyr minst to ganger i året og har en medisinsk tilstand, kan du be om helsekort for hyppig reisende (Frequent Traveller Medical Card, FREMEC), slik at du ikke trenger å fylle ut skjemaene hver gang du reiser. Du må imidlertid fortsatt reservere flyvningen minst 48 timer i forveien.
Vil du anmode om et FREMEC? Forsikre deg om at skjema A og B er fullstendig utfylt og send e-post til KLM CARES.
Solsikkemerket
Solsikkemerket gjør at du på en diskret måte kan vise at du har en usynlig funksjonshemming. Solsikkemerket gjør det mulig for passasjerer med en usynlig funksjonshemming å diskret fortelle andre at du kanskje trenger litt ekstra støtte, hjelp eller ekstra tid. Vær oppmerksom på at solsikkemerket ikke garanterer noen form for hjelp, men vi vil gjøre vårt beste!
Vil du bestille et solsikkemerke? Du kan gjøre det på nettstedet Hidden Disabilities Sunflower. Sørg for å bestille solsikkemerket ditt i god tid, siden det kan ta opptil to uker før du får det levert.
Om du trenger assistanse under reisen din, kan du kontakte KLM CARES.
Vanlige spørsmål
Vanligvis har KLM ingen grunn til å hindre deg i å fly hvis du bruker gips.
Flyr du innen 48 timer etter skaden, og har du på deg en sirkulær gips? Da må den skjæres opp for å kunne fly. Det er en sjanse for økt hevelse under flyturen.
Er gipsen rundt beinet ditt? Sørg deretter for å kontakte legen din for å forebygge trombose. For at du kan heve beinet under flyturen, anbefaler vi deg å bestille en utvidet benstøtte for flyreiser innen Europa. For internasjonale flyvninger anbefaler vi at du bestiller Business Class av den grunn.
For din komfort og sikkerhet anbefaler vi deg å be legen din signere et medisinsk godkjenningsskjema som du kan ta med deg. Sørg for at skjemaet inneholder datoen for skaden og hvilken type gips du har (skinne, delt sirkulær gips eller sirkulær gips).