Mobilitetshjelp
Be om rullestolassistanse
Vi vil gjøre alt vi kan for å hjelpe deg å sikre en komfortabel og stressfri reise. For å bruke en flyplassrullestol, vennligst be om rullestolassistanse i Min Reise. Du kan også kontakte oss direkte, minst 48 timer før avreise.
For alle andre assistanseforespørsler kan du bruke KLM Cares-skjemaet eller kontakte KLM Cares på telefon eller e-post.
Legg merke til at assistanse på flyplassen utføres av en tredjepart.
På flyplassen
Sørg for at du ankommer flyplassen minst 2,5 timer før avgang for flyvninger innen Europa og minst 3,5 timer for interkontinentale flyvninger. For assistanse kan du gå til svingdørene ved inngangen og på fortauet utenfor avgangshallen, hvor det er servicepunkter.
Når du har sjekket inn, kan du registrere deg i skranken for flyplassassistanse i innsjekkingsområdet. Du kan registrere deg direkte i skranken for flyplassassistanse om du allerede har sjekket inn online.
På hver flyplass er rullestoler tilgjengelige for bruk mellom innsjekking og gaten, og ved ankomst. Rullestolene våre er ikke egnet for manuell bruk, og derfor må en av våre agenter eller reisefølget ditt skyve den for deg.
Hjelp til ombordstigning og avstigning av flyet
Våre agenter vil hjelpe deg med ombordstigning og avstigning av flyet. Du kan gå om bord på flyet før de andre passasjerene. Ved ankomst blir du av sikkerhetshensyn bedt om å forlate flyet sist.
Sammenleggbare rullestoler designet for å passe midtgangen på flyene våre, er tilgjengelig om bord alle KLM- og KLM Cityhopper-fly.
Personlig assistanse
Avhengig av hvilken type assistanse du trenger under flyturen, må du kanskje reise sammen med et reisefølge eller en sikkerhetsassistent.
Selv om våre kabinansatte vil hjelpe deg med å bruke rullestolen om bord, har de ikke lov til å løfte eller bære deg, eller hjelpe deg i toalettområdet. De kan heller ikke hjelpe deg med å spise eller med medisinske tjenester. Hvis du trenger denne typen av hjelp under flyvningen, må du be ditt eget reisefølge om å hjelpe deg under flyvningen din.
For din sikkerhet må du ordne med en sikkerhetsassistent, hvis du ikke er i stand til å evakuere flyet på egen hånd i tilfelle en nødssituasjon. Du kan enten ordne det selv, eller be en av våre ansatte på flyplassen om å hjelpe deg med å finne en passasjer som er villig til å hjelpe deg. Vær oppmerksom på at du vil du bli nektet ombordstigning hvis du ikke har en sikkerhetsassistent som kan hjelpe deg under flyvningen.
Transfer
Vi anbefaler sterkt at du planlegger minimum 90 minutters transfertid mellom flyvningene dine, slik at du kan ta deg den tiden du trenger for å komme til neste fly.
Stokk eller krykker
Du kan ta med deg stokken din eller krykkene dine om bord; bare legg den/de i bagasjehyllen. Det er gratis, og du trenger ikke å reservere plass.
Rullator
Rullatoren din vil bli transportert som innsjekket bagasje. Hvis du ønsker å beholde rullatoren din frem til avgangsgaten, må du si fra om dette når du sjekker inn. Rullatoren din blir deretter lastet inn i flyet når du ankommer gaten.
Ved ankomst gjør vi vårt ytterste for å levere rullatoren tilbake til deg ved gaten. Hvis dette ikke er mulig, kan du hente den fra bagasjebåndet. En flyplassrullestol vil være tilgjengelig for å ta deg dit.
Båretjeneste
Hvis du må ligge i en horisontal posisjon under flyvningen din, kan du bruke vår båretjeneste. For denne tjenesten påløper ekstra kostnader. Du må følges av noen som kan gi deg medisinsk hjelp.
Kontakt oss for reservasjon.
Tjenester ombord
Vi har følgende fasiliteter om bord:
- Toalettene om bord på alle våre KLM-fly er utstyrt med toaletthåndtak.
- Toaletter tilrettelagt for rullestolbrukere er tilgjengelig på KLMs fly av typene Boeing 777, Boeing 787 og Airbus A330. Fly av typene Boeing 737, Boeing 190 og Embraer 190 har et gardinsystem for å utvide toalettområdet.
- Vi har seter ved midtgangen og midtseter med bevegelige armlener, slik at du lettere kan sette deg i setet ditt.