Vilkår for CO₂-kompensasjon ved skogplanting og/eller bærekraftig luftfartsdrivstoff (Sustainable Aviation Fuel, SAF)

Les vilkårene som gjelder når du bidrar til å kompensere dine forventede CO₂-utslipp fra din del av flyvningen ved skogplanting og/eller investering i bærekraftig luftfartsdrivstoff, heretter kalt «CO₂ Impact-programmet».

1. Generelt

1.1 Disse vilkårene gjelder for «CO₂ Impact-programmet» hos KLM Royal Dutch Airlines.

  • Vilkårene for «CO₂ Impact-programmet» gjelder i tillegg til de generelle vilkårene for passasjerer og bagasje.
  • «CO₂ Impact-programmet» er kun tilgjengelig i kombinasjon med et KLM-reisedokument eller billetter der minst én KLM-flyvning er inkludert.
  • «CO₂ Impact-programmet» kan legges til alle KLM-flyvninger, uavhengig av opprinnelsessted, salgssted eller ombordstigningssted.

1.2 «CO₂ Impact-programmet» er en frivillig CO₂-utslippstjeneste som gjør det mulig for passasjeren å bidra til å redusere klimapåvirkningen av flyvningen.

  • «CO₂ Impact-programmet» er strengt personlig, og passasjerer som reiser sammen kan velge på individuell basis.
  • Tjenesten for CO₂-utslipp for din(e) flyvning(er) består av to elementer:
    • KLM vil kompensere for den forventede CO₂-effekten av din andel i flyvningen;
    • CO₂-reduksjon ved å investere i bærekraftig luftfartsdrivstoff

2. Tilgjengelige flyvninger

2.1 Betjente flyvninger, dvs. som flys av Air France, KLM Royal Dutch Airlines, Delta Air Lines og Kenya Airways.

2.2 Alle flyvninger som deler kode og har KLM-flynummer og som betjenes av JJ, GF, TE, EI, UX, XM, AZ, MN, CZ, MH, KQ, QX, AS, CO, AM, DL, EV, OH, F8, PS, SU, OK, IG, MA, CY.

3. Utslipp

3.1 Utslippsverdiene til Air France, KLM og Delta Air Lines er basert på faktiske utslippsverdier i forhold til faktisk brent drivstoff.

3.2 Utslippsverdiene til samarbeidspartnere er basert på generelle verdier som oppgis av flyprodusentene (dvs. Boeing, Airbus).

4. Beregning

4.1 Det beregnes CO₂-utslipp for alle flyvningene i bestillingen. Per flyvning blir beregningen basert på flytypen som brukes, avstanden som flys og den historiske lastfaktoren for den aktuelle flyvningen. Beregningsmetoden og drivstofforbruket testes årlig av KPMG i Frankrike.

5. Uavhengig sertifisering

5.1 ‘CO2 Impact Programme’ bruker Gold Standard-sertifisert utslippsreduksjon for å bidra til å finansiere utvikling av ren energi i utviklingsland. Bærekraftig luftfartsdrivstoff er sertifisert av Roundtable of Sustainable Biomaterials eller lignende.

5.2 Gold Standard er en sveitsiskbasert organisasjon som støttes av 53 NGO-er i hele verden, og setter den høyeste standarden for sertifisert utslippsreduksjon. Denne førsteklasses standarden for CO₂-kompensasjon gis til prosjekter som er mest effektive når det gjelder å redusere CO₂-utslipp og utvikle rene, fornybare energikilder. Du finner mer informasjon om Gold Standard påwww.goldstandard.org.

5.3 Bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) er en erstatning for fossilt jetdrivstoff. I stedet for å bli raffinert fra petroleum, produseres bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) fra bærekraftige ressurser, som spilloljer fra biologisk opprinnelse, landbruksrester eller CO₂ fanget fra lufta, og den blandes med fossilt brensel i flytanker. CO₂-utslippet reduseres med 80 % ved bruk av dette drivstoffet, basert på en livssyklusanalyse.

6. Forbrukerpris

6.1 Passasjerens pris for å kompensere gjennom «CO₂ Impact Programme» er ikke lik kjøpsprisen for Gold Standard-utslippsrettighetene. Alle innsamlede kompensasjonsmidler brukes til å kompensere via sertifisert utslippsreduksjon. KLM Royal Dutch Airlines påtar seg alle administrasjonsutgifter og investeringer i forbindelse med kompensasjonsplanen.

6.2 Kompensasjonsprisen justeres to ganger i året basert på innkjøpsprisen av nye, sertifiserte utslippsreduksjoner.

6.3 Vi bruker ditt bidrag til å kjøpe ekstra SAF. Vi legger til dette sammen i drivstoffsystemet på en av flyplassene der vi legger til SAF. Vi kan ikke spore hvilken flyvning SAF-en din brukes til, men det totale antallet CO₂-utslipp fra avgående flyvninger reduseres med bidraget ditt. Med din investering i «CO₂ Impact Programme» kjøper vi SAF og investerer i CO₂-kompensasjonsprosjekter i Panama, Uganda og Colombia.

7. Refusjon

7.1 Hvis du, av en årsak du ikke har kontroll over, ikke kan benytte deg av flyvningen, kan det hende du har rett til refusjon av det betalte beløpet.

7.2 I følgende tilfeller har du rett til full refusjon for pengene fra «CO₂ Impact-programmet»:

  • KLM har kansellert flyvningen.
  • Du mistet videreforbindelsen din med en interkontinental KLM-flyvning etter en flyvning som ble betjent av Air France, KLM, Delta eller Kenya Airways.
  • Hvis noen av disse tilfellene gjelder din situasjon, kan du fylle utrefusjonsskjemaet.

7.3 Du kan bare be om refusjon via KLM.com.

8. Verifisering

8.1 Bekreftelse fra revisorer i KPMG, et av verdens ledende nettverk av revisjons-, skatte- og avgiftstjenester og -rådgivning, sikrer at både utslippsnormer og beregningsmetoder følger internasjonale standardregler og -vilkår for karbonutslipp.