Mangfold og inkludering hos KLM

KLM har som mål å skape et inkluderende miljø der alle føler seg velkomne, respektert og anerkjent, enten de er kunde, ansatt, leverandør eller på annen måte har tilknytning til KLM. I KLM tror vi på ekte forbindelser med alle medarbeiderne våre, og vi legger omtanke og omsorg inn i KLM-opplevelsen for passasjerer, ansatte, lokalbefolkning, økonomier og lokalsamfunn.

"The ocean of the air unites all people."

- Albert Plesman, founder of KLM Royal Dutch Airlines

Hvem vi er

Vi er et globalt flyselskap og har knyttet mennesker sammen i over 100 år. Helt siden 1919 har vi brakt verdener og liv sammen. Nederland, hjemlandet vårt, har lenge vært et knutepunkt og et møtested for mennesker fra ulike kulturer, bakgrunner og perspektiver.

Vi ønsker å skille oss ut med følgende:

  • Meningsfulle samhandlinger: medarbeiderne våre er hjertet i organisasjonen vår, og skaper en varm og personlig kontakt med kundene våre.
  • Effektive forbindelser: vi sørger for rettidig ankomst og avgang og sømløs transport for passasjerene våre på Schiphol lufthavn, inkludert partnernettverket vårt.
  • Kontroll og ro i sjelen: Vi hjelper kunder med å reise trygt ved å informere dem på en transparent måte og gi dem muligheten til å tilpasse reisen sin på en sømløs måte.

Verdenen vi driver i

Nesten 80 % av passasjerene våre er av annen nasjonalitet enn nederlandsk. Vi tror på verdien av å skape meningsfulle forbindelser med mennesker over hele verden. Det anslås at 10 % av verdens befolkning identifiserer seg som en del av LHBTIQ+-samfunnet. Over 1 milliard mennesker på verdensbasis opplever en eller annen form for funksjonshemming eller funksjonsnedsettelse. Arbeidsstyrken vår jobber hardt for å omfavne og gjenspeile mangfoldet blant alle passasjerene våre og i samfunnet.

Hva vi tror på

Arbeidsstyrken vår består av mennesker med ulike aldre, kjønn, legninger, etniske og kulturelle bakgrunner, personligheter, erfaringer og mye mer. En mangfoldig og inkluderende bedriftskultur skaper det rette tankesettet hos de ansatte, noe som gjør dem i stand til å levere utmerket kundeservice og skape den beste kundeopplevelsen.

Vi tror også at en mangfoldig og inkluderende arbeidsplass kan være en fordel for KLM som selskap. Hver og en av oss tar med oss et unikt perspektiv og en unik livserfaring inn i arbeidet. Det viktigste er at vi sammen og hver for oss kan utgjøre en positiv forskjell for passasjerene våre og få frem det beste i oss selv og i hverandre.

Veien til inkludering er en kontinuerlig læringsprosess. Vi vet at vi ikke er i mål ennå, og vi er ydmyke i vissheten om at denne reisen er kontinuerlig. Derfor streber vi etter å være inkluderende hver eneste dag, og vi lærer og forbedrer oss hele tiden.

Inclusion is not just about meeting standards; it’s about unlocking potential. By celebrating both our commonalities and our differences, we become wiser.

We are strongly motivated in creating memorable experiences for the many diverse passengers we serve by creating a welcoming and respectful environment.

- Barry ter Voert, CXO KLM

Hva vi gør

For å sikre at alle føler seg velkomne, respektert og anerkjent, har vi iverksatt noen av disse tiltakene, prosjektene og initiativene:

  • Vi fortsetter å heve listen for å nå målene om kjønnsbalanse.
  • Vi lytter til behovene til våre passasjerer, ansatte, ledere og samfunnet gjennom engasjementsspørreundersøkelser, forskning og studier.
  • Vi utvikler bevissthet om våre bias gjennom opplæring og seminarer, inkludert briefinger før flyvningen og under rekrutteringsprosessen.
  • Vi lanserer alternativer for passasjerer som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, for eksempel ved å velge «mx» under bestillingsprosessen, ved innsjekking, i Min reise osv. for kjønnsnøytrale hilsener.
  • For personer med synlige eller usynlige funksjonshemminger jobber vi med støtte før reisen og detaljert informasjon om spesialtjenester, omfattende opplæring av personell for å sikre empatisk og lydhør assistanse, toppmoderne flymodifiseringer som bredere midtganger og tilgjengelige toaletter, og grundig mobilitetsassistanse fra innsjekking til reisemål.

Dette vil hjelpe oss med å skape bedre og mer inkluderende opplevelser for passasjerene våre.

Ressursgrupper for ansatte

Vi tilrettelegger også følgende ressursgrupper for ansatte. Disse gruppene støtter et mangfold av fellesskap i KLM og arbeider for likeverd og inkludering for alle KLM-ansatte: