KLMs historie
1919
Den 7. oktober 1919 ble Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën (Royal Dutch Airlines for Nederland og koloniene) grunnlagt av 8 investorer fra forretnings- og banksektoren. Og slik ble "Den flyvende Hollender" - en gang en legende - en realitet. Albert Plesman ble bedt om å ta ansvar for det nye selskapets ledelse og ble utnevnt til KLMs administrator. Han ble KLMs første president i 1946. Før etableringen hadde dronning Wilhelmina allerede gitt predikatet "Kongelig" til selskapet, noe som bekreftet den økende betydningen av sivil luftfart for Nederland.
1920
KLM gjennomførte sin første flyvning 17. mai 1920, og markerte starten på rutetrafikken mellom London og Amsterdam. Pilot Jerry Shaw fløy en innleid De Havilland DH-16 fra London til Schiphol. Om bord var to journalister, et brev fra borgmesteren i London til hans kollega i Amsterdam, og en bunke aviser.
1921
KLM ønsket det første Fokker-flyet velkommen til sin flåte, og markerte starten på langvarige bånd med den nederlandske flyprodusenten, som skulle opprettholdes i nesten 100 år.
KLM etablerte også sin egen vedlikeholdsavdeling i 1921. Engineering & Maintenance skulle bli et av verdens største vedlikeholdsselskaper for fly, motorer og komponenter.
1924
På initiativ fra Comité Vliegtocht Nederland-Indië (Flight Committee for the Dutch East India) gjennomførte KLM sin første interkontinentale testflyging fra Amsterdam til Batavia (idag: Jakarta, Indonesia) med en enmotors Fokker F-VII, noe som demonstrerte at Europa og Asia kunne være trygt forbundet med fly.
I 1924 fraktet KLM også et verdifullt avlsdyr til Frankrike, og markerte starten på spesialiserte dyretransporttjenester.
1930
KLM lanserte en fast rute mellom Amsterdam og Batavia. Før andre verdenskrig var dette verdens lengste flyrute. Ved å gjøre Asia tilgjengelig, kunne KLM spre sine vinger over denne delen av verden.
1934
KLM introduserte sitt første fullmetallfly, en Douglas DC-2, og satte en ny standard for flåten. Dette flyet, registrert som PH-AJU Uiver (Stork), vant det anerkjente luftkappløpet London-til-Melbourne i handicapkategorien, med passasjerer og last.
I 1934 begynte KLM også å operere flyreiser mellom Nederland og Karibia, med fly fra Amsterdam til Curaçao, med en rekke tekniske mellomlandinger. Denne første transatlantiske flyvningen var ment å stasjonere et fly på Curaçao. KLMs nye "West Indies Company" koplet regionen med Amerika fra dette knutepunktet.
1935
KLM ønsket sitt første kabinpersonale velkommen. Disse flyvertene og senere flyvertinnene hadde hovedsakelig ansvar for sikkerheten om bord, men passet også passasjerene.
1940-1945
Da Nederland ble okkupert under andre verdenskrig, ble det umulig for KLM å fly fra Amsterdam. Mye av flyselskapets flåte og utstyr ble dessuten ødelagt under krigen. KLMs West Indies Company forble imidlertid i drift. KLM-mannskapet brukte også et av de få gjenværende flyene for å operere Bristol – Lisboa-tjenesten under kontrakt med British Overseas Airways Corporation (BOAC).
Etter at Nederland ble frigjort, gjenopprettet KLM raskt sitt innenlandske nettverk og gjenopptok tjenesten til destinasjoner i Europa, Midtøsten og Asia.
1946
Med ankomsten av fly som kunne fly langt større avstander, ble transatlantiske ruter et mer gjennomførbart alternativ. KLM var det første flyselskapet som begynte å operere rutetrafikk til New York fra det europeiske fastlandet, og la grunnlaget for det transatlantiske nettverket. Tjenester til Sentral- og Sør-Amerika fulgte like etter.
1952
Under International Air Transport Associations (IATA) paraply introduserte KLM en rimeligere turistklasse sammen med First Class, og gjorde dermed fly tilgjengelig for flere mennesker. KLM begynte å presentere Delftware-miniatyrhus – først fylt med likør og senere genever – for sine First Class-passasjerer. Selv i dag presenteres miniatyrene for KLMs World Business Class-passasjerer, med et nytt hus lagt til samlingen hvert år på KLMs jubileum, 7. oktober, slik at husnummeret stemmer med KLMs alder.
1958
KLM introduserte Economy Class, noe som gjorde fly tilgjengelig for en enda større gruppe mennesker.
1959
KLM fraktet mer enn en million passasjerer årlig for første gang i sin historie.
1960
KLM ønsket velkommen til sitt første Douglas DC-8-fly, som markerte starten på Jet Age, med nye jetdrevne fly som gradvis erstattet propelldrevne fly. Kombinerer høyere hastighet og rekkevidde med færre mellomlandinger, betydelig redusert flytid, noe som gjør flyreisen mer praktisk for passasjerene. KLM fortsatte å utvide sitt nettverk, og koplet Nederland med flere og flere internasjonale destinasjoner.
1966
KLM etablerte Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (Netherlands Airline Company, NLM) - senere omdøpt til NLM Cityhopper - som blåste nytt liv i KLMs innenlandske nettverk.
1967
KLM begynte å operere fra sin nye hjemmebase, med en sentral terminal og rullebaner flere kilometer fra «gamle Schiphol». Dette større knutepunktet ble omdøpt til Amsterdam Airport Schiphol, og ble designet for å imøtekomme økningen i flytrafikk og økende antall større fly, med et system med flere tangentielle rullebaner som tok hensyn til de notorisk skiftende vindene over Nederland.
1971
Med ankomsten av Boeing 747 introduserte KLM widebody-fly til sin flåte. Dette flyet var dobbelt så stort som sin smalkroppsforgjenger, Douglas DC-8, og kunne frakte opptil 350 passasjerer.
1974
KLM introduserte Boeing 747 Combi-konseptet, og forbedret konkurransefortrinnet ved å sikre fleksibel flåtekapasitet og skiftende skillevegg mellom passasjer- og lastekabiner om bord.
1989
KLMs søken etter en sterk amerikansk partner, i stand til å bygge et verdensomspennende nettverk, førte til et partnerskap med Northwest Airlines (NWA), som senere ble en del av Delta Air Lines. Partnerne Air France, Delta Air Lines og KLM fortsatte med å etablere et vellykket transatlantisk samarbeid.
1991
KLM Cityhopper ble grunnlagt gjennom en fusjon mellom de nederlandske flyselskapene Netherlines og NLM Cityhopper. Dette datterselskapet ble et mate-flyselskap for KLM, og brakte passasjerer fra Europa til Schiphol og gjorde flyplassen til et stadig viktigere knutepunkt.
1992
KLM ble det første flyselskapet på fastlands-Europa som lanserte et kundelojalitetsprogram. I 2005 ble dette Flying Dutchman-programmet innlemmet i Flying Blue-programmet som KLM og Air France i fellesskap tilbyr passasjerer i dag.
Nederland signerte en Open Skies-avtale med USA, som tillater KLM å fly til alle de amerikanske destinasjoner de anser som mulig.
1993
Etter at Open Skies-traktaten ble signert, ga det amerikanske transportdepartementet antitrustimmunitet til Northwest Airlines og KLM, og ryddet vei for mer intensivt samarbeid som førte til et vellykket strategisk partnerskap med NWA.
1994
KLM og NWA introduserte i fellesskap World Business Class (WBC) på interkontinentale flyvninger. Som supplement til Economy Class, utviklet WBC seg snart til en hypermoderne komfortklasse. KLM avviklet First eller Royal Class.
1996
Med starten av rutetrafikken til Beijing utvidet KLM sitt nettverk i Asia. Ettersom mange nye destinasjoner i Kina ble lagt til i de påfølgende årene, ble Amsterdam Airport Schiphol "Kinas inngangsport til Europa".
2004
KLM og Air France foretok sammenslåingen av alle fusjoner, og dannet AIR FRANCE KLM, verdens største flyselskapspartnerskap. KLM ble med i SkyTeam, 1 av de 3 globale flyselskapsalliansene.
2005
AIR FRANCE KLM ledet Dow Jones Sustainability Index for første gang og hadde denne posisjonen fortløpende frem til 2016. I senere år fortsatte AIR FRANCE KLM å spille en banebrytende rolle i sin streben etter bærekraft.
2008
Martinair Holland NV ble et heleid KLM-datterselskap. Flyselskapets passasjertjenester ble til slutt avviklet, men frakttjenesten ble en del av Air France KLM MARTINAIR Cargo.
2009
I sin søken etter alternativer til fossilt brensel, opererte KLM sin første flytur fra Amsterdam til Paris, delvis drevet av bioparafin. Via datterselskapet SkyNRG har KLM gått sammen med ulike partnere for å forske på alternativer, styrt av prinsippet om at disse ikke skal ha negativ innvirkning på verken natur eller næringskjede.
2017
KLM tok farvel med sitt siste Fokker F70-fly, og avsluttet dets nesten århundrelange bånd med produsenten Fokker. Med introduksjonen av Embraer-fly standardiserte KLM KLM Cityhopper-flåten.
2019
KLM feiret sitt 100-årsjubileum, og beholdt sin status som verdens eldste flyselskap som fortsatt opererer under sitt opprinnelige navn.
KLM fraktet mer enn 35 millioner passasjerer det året, hvilket er ny rekord.
2020-2022
Covid-19-pandemien utløste en global krise for flyindustrien. KLM ble tvunget til å redusere antallet flyvninger drastisk, og led store tap.
2022
Da reiserestriksjonene ble trukket tilbake økte passasjertallene eksponensielt.
KLM introduserte Premium Comfort Class, en ny reiseklasse designet basert på omfattende kundeundersøkelser.
2023
KLM og Air France kunngjorde i fellesskap at de hadde til hensikt å investere omfattende i fornyelse av flåten i kommende år. Fra sommeren 2024 vil Boeing 737-fly erstattes med nye Airbus A321neo-fly for kort- og mellomdistanseflyvninger. Airbus A350 kommer til å erstatte våre Boeing 777 og A330 fra 2026 av. Disse nye flyene er mye renere, stillere og mer effektive enn tidligere generasjoner.