Refusjon i penger

Vil du ikke lenger ta den planlagte KLM-flyvningen din? Mest sannsynlig vil du ha refusjon av billetten din. Vi forklarer policyen vår: når du er kvalifisert for refusjon og hvordan du kan be om det.

Slik ber du om refusjon

Du kan be om refusjon i penger for den ubrukte delen av reisen din via vårt online refusjonssystem. Dette systemet sjekker om du er kvalifisert for en full refusjon i penger eller bare en del av den. Du kan også ringe oss, men vær oppmerksom på at det kan bli belastet et gebyr.

Behandlingstiden for forespørselen din er vanligvis to til fire uker. Husk at alle flyvninger i bestillingen din blir annullert så snart du ber om refusjon. Hvis flyvningen din er planlagt frem i tid, ber vi deg om å søke om refusjon i tide. Ellers kan kabinpersonalet fortsatt forvente seg at du skal gå om bord flyet, noe som kan forsinke ombordstigningsprosessen for andre passasjerer.

Sjekk status for refusjonen din

Har du allerede bedt om en refusjon? Du kan enkelt sjekke statusen for henvendelsen din.

Bestilte du ikke via KLM?

Hvis du har bestilt via et reisebyrå, kan du dessverre ikke bruke vårt online refusjonssystem. Vi anbefaler at du først kontakter reisebyrået ditt, ettersom de har all nødvendig informasjon for å ordne refusjonen din. Du finner kontaktopplysningene på nettstedet deres. Du kan også kontakte oss direkte for å ordne refusjonen din, hvis du foretrekker det.

Kvalifikasjon

Sjekk nøye om du er kvalifisert for en full refusjon i penger for å unngå skuffelse.

Flyplassavgifter

Vi anbefaler alltid å be om refusjon, selv om du har en billett som ikke kan refunderes. Hvis du ikke gikk om bord på flyvningen din, kan du få tilbake ubrukte flyplassavgifter.

Annullert eller forsinket flyvning

Du kan alltid be om refusjon i penger for KLM-flyvningen din i følgende tilfeller:

  • KLM-flyvningen din ble annullert, og du valgte ikke en alternativ flyvning.
  • Du valgte å ikke reise med den utgående flyvningen din innen Europa fordi den ble mer enn 90 minutter forsinket , og returflyvningen var satt opp på samme dag.
  • Du bestemte deg for å ikke gjennomføre flyvningen fordi det var en ruteendring på minst 3 timer for flyvninger i Europa eller minst 5 timer for interkontinentale flyvninger.
  • Du ønsket ikke å fly til ditt endelige reisemål fordi den planlagte forbindelsen ved transfer ikke var mulig på grunn av en forsinkelse, og forbindelsesflyvningen din ble forsinket:

- I 90 minutter eller mer ved retur samme dag.

- I minst 3 timer for flyvninger i Europa eller minst 5 timer for interkontinentale flyvninger.

Vil du annullere flyvningen din

Flyr du Economy Class eller Premium Comfort Class? Sjekk billetttypen din for å se om du kan be om refusjon i penger. Bestillingsgebyret, gebyret for nyutstedelse (dersom aktuelt) og ekstragebyrer refunderes ikke.

  • Light- eller Standard-billett: ikke-refunderbar
  • Flex-billett: refunderbar, enten gratis eller mot pris, avhengig av den betalte billettprisen

Reiser du på Business Class? Sjekk billetttypen din for å se om du kan be om kontantrefusjon. Betingelsene kan variere avhengig av flyvning. Vilkårene ser du når du bestiller flyreisen eller i bestillingsbekreftelsen sendt per e-post.

Ekstraordinære omstendigheter

Det kan hende du må kansellere eller utsette reisen din på grunn av omstendigheter som er utenfor din kontroll. Avhengig av omstendighetene kan du be om at vi forlenger gyldighetsperioden for billetten din, en reisekupong med samme verdi som den ubrukte delen av billetten din eller, i noen tilfeller, en eksepsjonell refusjon til den opprinnelige betalingsmåten:

Reisekupong (før utreise):

  • Det er en medisinsk grunn som forhindrer deg fra å reise
  • I det uheldige tilfellet at et nært familiemedlem til en passasjer har gått bort

Forlengelse av billettens gyldighet (etter utreise):

  • Det er en medisinsk grunn som forhindrer deg fra å reise
  • I det uheldige tilfellet at et nært familiemedlem til en passasjer har gått bort
  • Hvis du reiser med et reisefølge som dessverre går bort i løpet av reisen din

Eksepsjonell refusjon til den opprinnelige betalingsmåten:

  • Visumsøknaden din ble avvist av lokale myndigheter
  • I det uheldige tilfellet at passasjeren har gått bort

Hvis en eksepsjonell refusjon ikke er mulig for dine omstendigheter, kan du alltid be om refusjon i samsvar med reglene for billettprisen du kjøpte.

Be om refusjon av billetten din.

Du kan deretter sende inn et krav til reiseforsikringen din for det ikke-refunderbare beløpet.

Vi kan be deg om å fremlegge bevis for de ekstraordinære omstendighetene, så vennligst behold eventuelle sertifikater og annen dokumentasjon som kan være nødvendig.

Hvis du ønsker å be om refusjon for en billett bestilt via et reisebyrå, anbefaler vi at du kontakter reisebyrået ditt først. De har all nødvendig informasjon for å ordne refusjonen din. I tilfelle problemer, kan du kontakte oss for å hjelpe deg med å ordne refusjonen. Du kan nå oss via Kontakt oss-siden.

Forskjell i billettpris

Dersom du bestilte et Premium Comfort Class- eller Business Class-sete men måtte reise i en lavere reiseklasse, kan du søke om en refusjon av forskjellen i billettpris når reisen er over. Om du opplever en oppgradering i siste øyeblikk, vil du få refundert pengene du betalte for oppgraderingen. Reiste du nylig i en lavere reiseklasse, eller fikk du en oppgradering i siste liten?

Be om refusjon for mellomlegget av billettprisen

Vanlige spørsmål